Tilbakeblikk fra sommerjobben: artige hendelser i veterinærpraksis

Det nærmer seg slutten på livet som student. Om bare noen få uker så står jeg der med autorisasjonen i hånda og skal ut på egenhånd. Det er ikke til å skyve under en stol at man føler seg rimelig sliten på slutten av et 5,5 år langt studie, og at «nok er nok». Derfor er det veldig fint å hente fram de gamle minnene fra sommerjobbingen, og det er på høy tid med en oppmuntring :)

  • Kastrere hunnkatt på egenhånd. Pulsen var høy første gang jeg skulle ta en hunnkattkastrasjon på egenhånd. Virkelig på egenhånd. Legge katten i anestesi og operere. Alene. Og den første katta var så belfeit innvending at det nesten var umulig å finne fram. Jeg prøvde å dytte vekk bukfettet i søken etter et uterushorn eller to, og jeg var nær ved å gi opp etter å ha gravd i en «evighet» da jeg plutselig fikk tak i noe som ikke lignet tarm. Operasjonen var vellykket, og på klinikken var det et stykk veterinær på midlertidig lisens som gliste resten av dagen.
  • Finne et mikroskopisk brudd som ingen andre så. Det var en katt som haltet uten at man kunne skjønne hvorfor. Og hva gjør man når man ikke finner noe utvendig? Jo, da tar man en titt innvendig! Røntgen av poten viste i første omgang fint lite, men da jeg kikket ekstra nøye på det så kunne jeg såvidt skimte et lite brudd i den ene metacarpalknokkelen. Haltheten hadde nå en diagnose!
  • Få takk fra eierDet finnes ikke noe bedre i en jobbsituasjon enn å få oppriktig skryt fra en eier. Sånt liker vi!
  • «Fornuftige eiere». Dette er de eierne som allerede har tenkt ut behandlingen før du har rukket å si noe som helst, og som er fullstendig enige når du forteller hva planen blir. Ofte gjelder dette hunder som halter litt uten at man finner noen årsak til det, og da blir gjerne behandlingen en kombinasjon av ro og hvile sammen med litt smertestillende og bestennelsesdempende legemidler.
  • Begynne å kunne dosering på legemidler utenatt. Små gleder her i gården, men det er faktisk veldig tilfredsstillende å få dreisen på legemiddeldoseringene sånn at man slipper å dra frem veterinærkatalogen og stå der og lete etter doseringsavsnittet.
9 thoughts on “Tilbakeblikk fra sommerjobben: artige hendelser i veterinærpraksis

  1. Hallo :) Bra blogg! Går på vg1 studiespesialisering, og skal velge programfag til neste år da… Har helt siden sikkert 5-6. klasse sagt at jeg skal bli veterinær, og tenker jo det enda da, tror jeg. Aner du hva snittet har vært de tidligere årene for å komme inn? Det har vel logget på 53,1 i år (2012), men tror det er lavt i forhold til tidligere år? Hvilke fag tok du på videregående? :)

    • Heisann, og så bra at du liker bloggen :)

      I forhold til poenggrensene/snittet så har jeg ikke fulgt så godt med mens jeg har studert. I tillegg til at hele poengsystemet ble endret ett eller to år etter at jeg kom inn, så jeg er litt grønn på det området :P Snittet da jeg kom inn var 61,4 (2007) og året før var det 61,7 – må jo da nevne at vi fikk en goood del mer poeng for fordypningsfagene våre.

      Fant denne linken: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poenggrenser/poenggrenser-tidligere-ar/ – der kan du se poenggrensene for alle årene :)

      Igjen, så var nok skolesystemet annerledes da jeg gikk på videregående, men i tillegg til standardfagene så hadde jeg 2MX og 3MX (andre- og tredjeklasses «vanskelig» matte), 2KJ og 3KJ (andre- og tredjeklasses kjemi), og 2BI og 3BI (andre- og tredjeklasses biologi).
      Kravene for veterinærstudiet den gang var 2MX, 2KJ og 3KJ – biologi tok jeg utenom fordi jeg tenkte det var kjekt å ha med seg, og det hjelper litt!

  2. takk! :) kravene for å komme inn er nå noe kjemi og matte. Har tenkt å ta disse i alle fall, og er usikker på om jeg skal ta biologi, hvor stort fortrinn er det å ha det? For jeg tror jeg satser på å velge lette fag, for å få så gode karakterer som mulig, i tillegg til det jeg må ha for å komme inn, :) Men greia er da at hvis jeg ikke kommer inn, eller av en eller annen merkelig grunn ombestemmer meg, så kommer jeg liten vei uten fysikk… hehe, vanskelig å prøve å bestemme hele framtida si som 16 åring … :P

    • Hehe, absolutt vanskelig å skulle ta slike avgjørelser flere år man faktisk står der som student ;)

      Jeg syntes selv det var et stort fortrinn å ha biologi. Man får en kjapp innføring i starten av første semester, men man henger mye lettere med om man ha hørt om celler og hvordan de er bygget opp (f.eks) fra før av. I tillegg blir en del av biokjemien enklere hvis man har litt grunnlag fra biologien (spesielt med tanke på cellemetabolisme).
      Likevel, det var flere i klassen min som ikke hadde biologi fra før av, og de kom seg fint gjennom de også selv om de kanskje måtte jobbe litt mer med forståelsen/pugginga.

      Men, det viktigste er jo å komme inn, og da teller jo karakterer mest – og i den forbindelse ville jeg også kanskje ha satset på å ta de lette fagene får å sanke inn gode karakterer ;)

  3. Tusen takk :) Ja, jeg endte opp med å ikke ta biologi… Så får jeg ta det eventuelle ekstra hvis den tid kommer.

    Har forresten fulgt bloggen din nå, gleder meg til å lese framover ;) Gratulerer så masse som veterinær, og lykke til! :D

Legg igjen en kommentar

