Veterinær på midlertidig lisens

Sommeren 2012 er herved over, og det er tid for å vende tilbake til studenttilværelsen. I løpet av de siste to månedene har jeg både fått prøvd meg som samboer og som veterinær; en «prøveperiode» på voksenlivet kan man jo kalle det. Samboerskapet funket strålende, og det var desto mer trist å skulle returnere til Oslo igjen. Sommerjobben var heller ikke mye å klage på, og jeg har tilegnet meg store mengder kunnskap og nye erfaringer!

Jobben som veterinær startet tidligere enn antatt, og jeg fikk en knapp uke med gjennomgang/praksis før jeg plutselig stod på egne bein sammen med en assistent. Heldigvis for meg var denne personen kjempedyktig, og veldig god å ha når jeg stod fast eller trengte litt hjelp fra noen som har sett en god del flere kasus opp gjennom årene. Tror den mest brukte setningen de første ukene var: «har du vært borti dette her før, eller?».

Første dagen var jeg så nervøs at jeg nesten ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Jeg tryglet og ba inni meg om at første pasient skulle være en enkel vaksine. Eller helsesjekk på valp. Eller tannrens. Bare det var noe enkelt og greit. Helst kunne alle pasientene den første dagen komme inn for noe «enkelt og greit». Men neeeeida.. Ti minutter ut i arbeidstida dukket første pasient opp; en unghund som haltet. Faen. Halthet er kanskje noe av det vanskeligste man kommer borti.. spesielt når det ikke er noe særlig med funn, som selvfølgelig gjaldt for denne hunden. Røntgen ble tatt og viste ingen forandringer, og etter gode råd fra assistenten min (om hva man faktisk gjorde med slike tilfeller..) kom vi fram til at vi satt den på smertestillende og så det an ei uke. Hørte ikke noe mer fra eierne, så da må det ha vært noe ufarlig og forbigående.

Ukene gikk unna en etter en, og jeg fikk prøvd meg på en hel drøss med kasus. Alt fra avrevne klør på både hund og katt, mistanke om hjernehinnebetennelse, brudd i ei tå, purker med dårlig matlyst, føll med skade på hornhinna, til kyr med heftig jurbetennelse. Jeg har også blitt dreven på kastrasjon av hunnkatt (selv om jeg bare tok tre), og til og med fått prøvd meg på kastrasjon av hannkaniner. Og jeg har fått erfare at kaniner tåler ekstremt mye anestesi…kremt… Jeg har også fått erfare at katter kan reagere med å flippe helt ut, i stedet for å slappe av, ved sedasjon (vi skyldte på «dårlig dop», hehe). Og at chihuahuaer tåler jækla mye medetomidin før de slapper av!

Ute på gårdene (som det er veldig deilig å «rømme til» dagen etter en slitsom dag på klinikken med mange… spesielle… eiere) har det gått mye i rutinearbeid som avhorning av kalv, kastrasjon av grisunger og jurbetennelse hos ku. Men jeg har også fått være med på ei ku med skjede-/børprolaps (som endte i nødslakt).

Viktigst av alt har jobben i sommer fått meg til å innse hvor klar jeg er for å komme ut i arbeidslivet. Jeg har mye igjen å lære, og bøkene som ikke rakk å bli åpnet i sommer skal definitivt tas i bruk igjen snart. Folkene jeg jobbet med i sommer var også helt fantastiske, og jeg trivdes veldig godt!

Nå er det bare å telle ned; 30. november har jeg hatt min siste undervisningsdag!

I mellomtiden får vi se om det dukker opp noen innlegg med enkelte historier fra sommerjobben ;)

6 thoughts on “Veterinær på midlertidig lisens

  1. Så flink du er! Høres ut som du har klart deg veldig bra som veterinær på midlertidig lisens:-) utrolig artig å lese, håper det kommer flere historier fra sommerjobben din!:-)
    Hilsen student på kull 08:-)

    • Tusen takk for det! :)
      Skal nok klare å få til noen innlegg med enkelthistorier fra sommerjobbinga, må bare få hjernen innstilt igjen på «studiemodus» først, sånn at jeg ikke er så trøtt og sliten. Like hardt hvert år å starte på’n igjen etter sommeren :P

  2. Gleder meg til historier fra «ferien» din! Og håper at du ikke slutter å blogge etter 30. november, da dette er kjempespennende å lese om!

    Btw. Har du gitt deg helt med NaNoWriMo?

    • Skal gjøre mitt beste for å bevare bloggen selv etter at jeg er ferdig utdannet. Må da være mange morsomme ting i arbeidslivet også som fortjener egne innlegg :P Skal også få kommet i gang med min egen idémyldring i forhold til innlegg fra sommerjobbinga; skulle visstnok være himla vanskelig å finne skriveinspirasjonen igjen..

      Tja.. kan vel kanskje si at jeg har gitt meg med NaNoWriMo.. Sist jeg prøvde var vel i 2010, og da kom jeg bare halvveis før jeg ga opp. Det skjer så mye annet at jeg rett og slett ikke får satt av tid til skriving. Og 1667 ord om dagen er sinnssykt mye! Men skal aldri si aldri, kanskje prøver jeg igjen et år!

  3. Kjempespennende å lese om, kjenner jeg klør i fingra etter å bli ferdig, selv om jeg akkurat har begynt.. eheh! Håper du vil fortsette å blogge og fortelle oss historier også fra jobblivet. Hilsen student på kull 12, selv om vi kanskje ikke har rett til å si noe, vi som er larver og nederst på rangstigen ;)

    • Takk, så bra :) Hehe, du har massevis av tid å glede deg til arbeidslivet på i hvertfall, men nyt tida som student også. Disse årene går overraskende fort, og plutselig står man der og skal ut å få seg jobb og greier :P

      Og jeg skal selvfølgelig fortsette å blogge! Skal til og med prøve å få ut et innlegg ganske snart – begynner å bli litt for lenge siden nå.. *kremt*en måned*kremt*

      Larver har alltid tillatelse til å si noe når det innebærer skryt :P (og ellers også da, men er jo litt gøy å «herse» med nykomlingene, siden vi alle har vært der selv, hehe).

Legg igjen en kommentar

