Offentlig veterinærmedisin

Jeg har utsatt det lenge nok, og med god grunn; skriftlig oppgave i offentlig veterinærmedisin, som skal leveres om cirka en måned. Offentlig veterinærmedisin med tilhørende lover og forskrifter er selvfølgelig et viktig område, men det havner nok langt nede på interesselisten min. Det er en grunn til at jeg aldri vurderte jusstudiet; lover og regler er gørrkjedelig. Enda verre er det når man ikke klarer å finne et lite snev av inspirasjon til å skrive denne hersens oppgaven. Og det selv når man har valgt en av de enkle svadaoppgavene; hold av hund utendørs. Det er jo selvsagt at en hund skal ha ly, ikke bli utsatt for ubehag og smerte, og skal ha plass til å bevege seg. Kanskje det er derfor det er så vanskelig å komme i gang? Fordi det føles tåpelig å måtte poengtere slike ting..? Ikke vet jeg, men jeg trenger uten tvil et spark bak.

Derfor bet jeg i dag tenna sammen, og minnet meg selv på at selv om du ikke tenker på oppgaven, så kommer den ikke til å forsvinne. Dessuten har du ikke lyst til å sitte med dette tre dager før innleveringsfristen (så dårlig som du er til å takle stress i disse dager..). Nemlig.

Likevel, det var ikke annet enn avsky som dukket opp da jeg åpnet dokumentene. Motivasjonen er ikke-eksisterende, og fokuset ser ut til å vandre over på andre ting. Derfor tok jeg den gammeldagse metoden og printet ut relevant lovverk, slik at jeg kunne ha det samlet foran meg og ikke bare elektronisk på mac’en. Tro det eller ei, men det er veldig lett å miste tanketråden når man hopper fra det ene dokumentet til det andre, og spesielt hvis du trykker på feil dokument. Nei, tankevirksomheten min er ikke mye å skryte av, jeg ser det jeg også! Men til mitt eget forsvar, så tar det sikkert litt tid å komme inn i studietilværelsen igjen.

Kjør oppgaveskriving!

4 thoughts on “Offentlig veterinærmedisin

  1. Høres ut som et interessant tema. Det er jo som du nevner, det er jo en selvfølge at de primære behovene skal være dekket, men hva med de behovene som ikke er så selvsagte? F.eks. jakthunder som står i en utegård hele året utenom jakta. De har ly, og de har mat så klart, men hva med omsorg? Hunder er flokkdyr, så i min mening burde de enten ha selskap av andre hunder, eller være en del av flokken (menneskefamilien). Jeg vet ikke hvor mye av dette som faktisk er sant, men finnes det noen lover som går ut på dette? Eller kan du i utgangspunktet la hunden din være alene så lenge de primære behovene er dekket? Dette er jo litt mer interessant enn å bare reflektere rundt det selvsagte :)

    • Det er absolutt et interessant tema! Det kjedelige er hva oppgaven i seg selv går ut på; jeg må beskrive regelverket og komme med veterinærfaglige begrunnelser for hvorfor regelverket nettopp er som det står skrevet. Problemet er at det er så få spesifikke regler for hundehold, og veldig mye generelt «svada».

      Det kommer en diskusjonsdel på slutten av oppgaven hvor jeg har lyst til å kommentere nettopp det du skrev; hva med de sosiale behovene til hunden? Det er jo absolutt en av utfordringene. I dyrevelferdsloven §23 er det bare nevnt (igjen) generelt: ”Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.”
      Hva som er «naturlig atferd» blir på en måte opptil hver enkelt å tolke.. Jeg er av den samme oppfatningen som deg, at de bør ha kontakt med enten andre hunder eller menneskeflokken.

      Har foreløpig ikke sett noen håndfaste regler på at hunder må ha omgang med andre artsfrender eller mennesker.. Jobber meg gjennom Mattilsynets retningslinjer for hold av hund utendørs nå, men her tror jeg det for det meste går på det tekniske.

  2. Gud, de lovene er kjedelige! Prøvde å lese meg frem til noe, men neida. Sovner før jeg kommer til noe som ikke er obvious. Hehe. Så lykke til med oppgaven!
    Er du ferdig med studiet til jul, eller når kan du kaste skolesekken i komposten (resirkulerer ikke engang, så badass)?

Legg igjen en kommentar

