Gode tegn på bedring fra mononukleose

  • Febertoktene er historie.
  • Svelget ditt begynner å se ut som et svelg igjen. Og ikke minst; du klarer å svelge normalt igjen. Undervurder aldri den gode følelsen av å kunne svelge normalt.
  • Halslymfeknutene husker plutselig hvilken størrelse de egentlig skal ha, og krymper. Dermed forsvinner også nakkesmertene og den konstante hodepinen.
  • Du trenger ikke å sove i to timer bare fordi du har beveget deg til og fra badet.
  • Du begynner å mestre dagligdagse ting (oppvask, handle mat) uten å være nær ved å besvime. Hey, du klarer å reise deg opp fra senga uten å besvime!
  • For å gå behøver du ikke lengre å tenke «en fot foran den andre».
Jeg begynner med andre ord å føle meg bedre, men jeg er fortsatt et stykke unna formen jeg var i før jeg ble syk. Energien er enda ikke helt på topp, og det skal ikke mye til før formen raser i bakken. Jeg blir fort sliten av stress, store folkemengder, masete bussturer, økt fysisk aktivitet og lignende, og da tar det ikke lang tid før både svimmelheten og kvalmen slår meg i trynet.
Likevel, jeg kjenner at jeg tåler mer og mer, men det går nok minst en måned til eller to før jeg begynner å føle meg fin igjen. Det er i hvertfall det jeg krysser fingrene for! At dette ville ta tid var jeg forberedt på, så jeg må bare smøre meg med tålmodighet. Likevel er det innmari surt hver gang kroppen sier takk for seg, fordi jeg ellers føler meg normal i kroppen når jeg er i ro.
Legg igjen en kommentar

