Klinisk eksamen produksjonsdyr og reproduksjon

Åh jada, det har latt vente på seg. Om og om igjen har jeg lovet innlegg, men har det blitt noe av? Nope.. beklager det. I tillegg til zombietilstanden som oppstod under og etter klinisk eksamen, ble også mye av oppmerksomheten min vendt mot den fantastiske kjæresten min. Trening har også blitt en del av hverdagen, og kvelden består ikke lenger av lange kjedelige timer som jeg pleide å fylle med blogging. Generell lese- og skriveleihet etter eksamen har også bidratt til den labre bloggingen, men forhåpentligvis er det noe som vil komme tilbake etter hvert :)

Lovnaden om et blogginnlegg med klinikkdelen høsten 2011 blir droppet, for det skjedde ikke så veldig mye spennende på skolen den perioden uansett. Dagene ble tilbrakt enten i hvite klinikklær eller fjøsdrakt, og resten av tiden måtte jeg gjøre mitt ytterste for å lese pensum. Derfor skal heller hver av de kliniske eksamenene mine få sitt eget innlegg, og vi starter med produksjonsdyr og reproduksjon! Kjør film! …jeg mener, kjør blogging!

Det var onsdag 23. november. I nesten to uker hadde sittet med hodet begravd i bøker og forelesningsnotater, i et desperat forsøk på å lære meg alle de forskjellige sykdommene som kunne forekomme hos storfe, sau, gris, geit og fjørfe (!) – og dette var kun til den ene eksamenen jeg skulle ha den dagen. Del to ville dreie seg som reproduksjon på nevnte dyrearter, samt hest og hund, pluss en trussel om teoridel med mink og rev (grøss). Pensummengden var enorm, men det var lite jeg fikk gjort med det. Det var bare å kjøre på, krysse fingra, og håpe på det beste.. Perioden med mine avsluttende eksamener hadde herved begynt!

Til min lettelse trakk jeg muntlig eksamen på produksjonsdyr og praktisk eksamen på reproduksjon, men nervene var likevel på høyspenn der jeg satt og ventet på at den første eksamenen min skulle starte. Hvis ikke jeg husker feil hadde jeg en hel time med venting, og det er noe av det lengste jeg har opplevd. Jeg var mildt sagt et vrak da det ble min tur og jeg trakk oppgaven min, og det ble ikke akkurat bedre da jeg så hva som stod på lappen.

Et lam har død brått på beite. Det er høst.

Muligens ikke helt ordrett, men det stod ikke stort mer enn det. Første tanke; heeeelsike!! LAM?! Crapcrapcrapcrap! Andre tanke; eeeek, høsten?! Jeg kan jo bare vårsykdommene!! Damndamndamndamn!
«Du må gjerne åpne vinduet mens du har forberedelsestid.» Høh? Åja, det var sensor som sa det, ja.. «Bare ikke stikk av, hehe.» Heeee-heeee, du kan le, tenkte jeg.. Jeg derimot hadde mest lyst til å grave meg et hull i bakken. Men jeg hadde jo ikke noe annet valg enn å la det stå til.

Forberedelsestiden gikk altfor fort, samtidig som jeg knapt kunne vente med å komme i gang og få det overstått. På lappen jeg hadde i hånda stod det ramset opp en rekke lammesykdommer, som jeg overhodet ikke hadde god nok kontroll på. Plutselig føltes det som om jeg bare hadde lest gjennom boka og notert meg sykdomsnavnene, og ingenting om symptomer, forekomst eller behandling. Dette kom jo til å bli gøy…
Heldgvis var eksaminator kjempesnill, og stilte mange ledende spørsmål. Tror faktisk det mest brukte svaret i det rommet var «eeeh… ja..?». Sensor var også i godhjørnet, og slo av en prat med eksaminator om hvordan det var å være veterinær i gamledager, mens jeg jobbet med å få kontroll over nervene og det stadig tilbakevendende jernteppet. Lykken var derfor stor da tiden var ute og jeg kunne puste lettet ut over å kunne gå videre til neste eksamen (det betød da at jeg hadde bestått den første).

Jeg fikk ikke mer enn en halvtime på meg før jeg måtte ut i ilden igjen. I løpet av den tiden stappet jeg i meg så mange vafler som jeg orket, og helte nedpå med kaffe (som om ikke kroppen dirret nok fra før av..). Plutselig ble navnet mitt sagt, og jeg skulle nå følge etter min nye eksaminator og sensor til et annet bygg hvor jeg skulle testes i praktisk obstetrikk. Jeg var bombesikker på at oppgaven min ville gå ut på å rette feilstillinger på (døde) kalver inne i fantomer som skulle ligne en kulivmor, og jeg kunne kjenne selvtillitten øke jo nærmere vi kom obstetrikkbygget. Dette kom jo til å gå lett som bare det!

På veien bort snakket vi om den første eksamenen min, og hva jeg hadde fått som oppgave. Jeg fortalte om lammet, og at jeg generelt sett ikke var så begeistret for småfe. Deres sykdommer var ikke det jeg hadde best oversikt over, og jeg priset meg lykkelig for at jeg ikke skulle ha noe mer med dem å gjøre.
Gjett hvem som ble lang i trynet da hun a) fant ut at hun ikke skulle rette feilstillinger, og b) så to søyer stående foran seg da vi kom fram til eksaminasjonsrommet. «Se hva vi har fikset til deg!» lo eksamaniatoren og ønsket meg lykke til. Oppgaven denne gang lød som følger:

Kan disse søyene brukes i avl?

I alle dager… avlsverdier på SAU?! Men det var ikke det oppgaven gikk ut.. det eksaminatoren mente var «skal vi sette lam på disse søyene?», og det var jo en enkel sak å bedømme. Et rungende «nei» på begge to, da de hadde kronisk mastitt (jurbetennelse) med puss, og en av dem manglet en av jurkjertlene. Så..eh.. ingen flere bebiser på dem. Den verste delen av eksamen var varigheten på den muntlige delen. En og en halv time… så lenge måtte jeg sitte og prate i det vide og det brede om jurbetennelser på sau, bakterier, behandling, om brunstsyklus, drektighetstid og fødselshjelp, om stell av lam, og til slutt om ulike typer for suturer («nål og trå») og hva jeg ville bruke til hvilke inngrep. Det gikk faktisk overraskende bra, selv da han skulle ha meg til å forklare hvordan man utfører juramputasjon (som jeg ikke hadde den fjerneste anelse om da).

Det var himmelsk deilig å bli ferdig med den andre eksamenen, og nå kunne jeg bruke de resterende timene på å spise enda mer vafler, mens jeg ventet på resultatet sammen med de andre på gruppa mi. Men selv om hele kroppen ble fylt med lettelse, var det likevel ikke over ennå. Tvert i mot, eksamensperioden hadde akkurat begynt, og om en uke ventet en ny eksamen. Denne gangen i hestemedisin.

Legg igjen en kommentar

