Ferskvareprat #15; Utnyttelse

Ikke bare er det lenge siden jeg har skrevet et innlegg, men det er også en god stund siden jeg skrev et ferskvarepratinnlegg, og jeg lurer på om jeg fortsatt har gnisten i behold. Får jo nesten litt prestasjonsangst her nå..

——————–

Det var alltid like festlig å se hvordan kundene klarte å bruke deg til sin egen nytte, og jeg snakker ikke om enkle ting som å faktisk gi dem en halv kylling. For, jeg mener, det er jo en del av jobben. Men innimellom hendte det at man gikk fra å være ekspeditør til å bli personlig slave. Spesielt imponert ble jeg når én og samme kunde klarte å aktivisere samtlige ferskvaremedarbeidere. Mens en var inne på kjøttrommet og skar opp et kjøttstykke, var det en annen ute i avdelingen som fikset potetsalat og en tredje som skar opp roastbeef. Og ja, da stod det også flere kunder der som ikke ble ekspedert..

Når vi først er inne på slavearbeid.. Greit, det er helt fint at kundene trenger hjelp til å finne en og annen vare, men et sted går grensa, og det gjorde det med denne fisefine Frogner-fruen.

– Hvor har De gjemt fløten hen?
: Den er rett her borte. Hvis du bare følger etter meg så kan jeg vise deg.
– Åh, kan De ikke bare hente den til meg da?
: Ok, det kan jeg, jo..

Jeg kommer tilbake med fløten, og blir sendt avgårde igjen med det samme for å hente en ny vare. Og en ny en. Enda en. Og enda en! Frogner-fruen? Nei, hun har ikke rikket seg og står på samme sted med handlevognen sin.

– Jeg trenger også litt fersk basilikum.
: Mhm, den er rett bak deg her, midt i hyllen (som står fire meter unna..).
– Åh, gi meg den også, er De snill.
Du kødder..?! Jeg tar tre steg forbi henne, napper basilikumet ut av hylla, snur meg, strekker armen ut og gir den til henne. 
– Nei, uff, De har ikke en som er litt friskere vel?
Oh…my…god… Jeg får plukket ut et bedre eksemplar, og ser min sjanse til å slippe unna skrømtet da jeg blir ropt på av ferskvarekollegene mine.
– Har De også–
: Beklager, men jeg må nesten opp i avdelinga igjen (der jeg hører hjemme..!), men der borte er det en som jobber på gulvet som sikkert kan hjelpe deg.

Damen går mot gulvgutten, og jeg har ikke dårligere samvittighet enn at jeg klarer å flire av det jeg hører.
: Si meg, hvor har De smør?
– Rett her borte, jeg skal vise d–
: Ååh, kan ikke De bare hente det til meg?

8 thoughts on “Ferskvareprat #15; Utnyttelse

  1. Jada, jeg kjenner meg innmari godt igjen i dette! Men jeg pleier bare å si at de skal bli med, så vet de hvor det er til neste gang ;)

    • Jepp, det hadde nok vært den beste løsningen, men med dette kvinnemennesket er jeg rimelig sikker på at jeg måtte ha dratt henne etter meg :P
      Hun hadde også et sånt oppsnasent ansiktsuttrykk som bare lyste «du mener vel ikke at jeg må plukke varene -selv-..??».

      Det er når jeg husker slike historier at jeg kjenner det er deilig å være ferdig med ferskvarejobbinga ;)

  2. Hahaha! Er morsomt å lese sånne butikkopplevelser for jeg kjenner meg så godt igjen, har jobba butikk selv og noen kunder burde få opplæring i god kundeoppførsel!

    • Nemlig! Jeg er for oppdragelse av kunder ;) Et god metode kan være å plassere dem på «den andre siden», la dem få være butikkarbeidere for en dag.
      Jeg vet jo med meg selv at jeg har blitt en bedre kunde fordi jeg har jobbet i butikk ;)

    • Haha, så det er du som har sprengt bloggstatistikken min den siste tiden altså? :P Jeg må jo bare si takk for at du liker innleggene.

      Blogginnlegg vil komme, men du må nok smøre deg med tålmodighet, er jeg redd. Er midt i forberedelsene til de vanskeligste eksamenene jeg noensinne skal ha, og det går ut over både skrivemotivasjonen og det å sette seg ned og faktisk skrive et innlegg.

      Siste eksamen er 7. desember, og så fort jeg har fått samlet sammen restene av meg selv etter tidenes stressperiode vil det komme nye innlegg :)

Legg igjen en kommentar

