Oppramsingspost

Akvariet ser ut til å stabilisere seg (endelig!), og jeg kan smykke meg med tittelen «har overlevd ammoniakk, nitritt, og cyanobakterier». Jeg har hatt følelsen av at det ingen ende ville ta med dette (hersens) akvariestyret. Men nå, nå kan jeg endelig begynne å se lyset i enden av tunnelen. Nå burde det ikke være de altfor store farene igjen. For å være ærlig så er det lite som kan være så ille som nitrittproblemer.. Vi snakker daglige vannbytter på 20 liter. Armene mine fikk kjørt seg. Men nå er nitritten nede på 0, og har vært der i en uke også, så jeg er optimistisk! Yngelen vokser seg større og større for hver uke som går (i dag er de 5 uker gamle), men jeg skulle gjerne sett at de mer stakkarslige fiskene fikk i seg litt mer mat de også..

Trening! Jeg har per dags dato begynt å trene. Det er overhodet ikke gøy. Faktisk kan jeg ikke fordra det, men jeg ser de helsemessige godene av det, og det burde være motivasjon nok. I dag, som første offisielle løpedag, ble det en 5 km runde på 30 minutter. Holdt på å daue.. Sjokoladen skal også ned på en minimum, og det hjalp sikkert litt at jeg forspiste meg på godteri forrige fredag og var så kvalm at det virkelig ikke fristet med snacks resten av helga.

Forrige uke! Da var jeg (nok en gang) i Sandnes, plassert i den skjeive presteboligen på Høyland, klar for en uke med kurs i kjøttkontroll. Man kan trygt si at jeg har fått min dose med død, blod og slakterier for en stund. Selv om det ikke plager meg nevneverdig (i form av at jeg løper hylende ut), så gjør det virkelig inntrykk på deg å være på et slakteri. La meg nevne at vi var på et nytt slakteri hver eneste dag.. Fire-fem dager med død. Sånt tar på. Var jo ikke rart jeg ikke fikk sove om natta med alle tankene som svirret rundt i hodet, alle bildene jeg hadde sett. Usj. Storfe- og svineslakt er én ting, men kyllingslakteriene var bare i så stor skala, og hadde en så stor og stressende produksjonskapasitet, at det bare ble groteskt hele greia. Dessuten ville jeg følt meg helt hjelpesløs som tilsynsveterinær der, for du har null sjans til å sjekke hvert enkelt individ. Slitsom, slitsom uke.. I tillegg måtte vi opp i otta (som regel rundt seks, en dag halv seks), men jeg takker for den normale døgnrytmen jeg har fått!

Og som om det ikke var nok med det så skulle vi ha eksamen i kjøttkontroll fredagen i samme uke. Praktisk og muntlig, det er mat for meg.. nei fy, jeg blir så i overkant nervøs at det er ikke morsomt engang. Under kontrollen av de to svineslaktene mine var jeg så stresset at jeg ikke engang klarte å bestemme meg for hvilken skrott jeg skulle ta først.

Studiet ellers; jeg er inne i min verste høst hittil. Jeg kjenner presset, jeg kjenner stresset, jeg..klarer ikke å komme i gang. Forhåpentligvis får jeg sparket meg selv i ræva ganske snart, og jeg håper at floken løsner snart. Det er ikke mange ukene igjen. Og pensumet er altfor stort. Her må jeg gjøre det jeg hater mest; plukke ut det som er mest sannsynlig å få på de kliniske eksamene.

Ferskvareprat; jeg har endelig kommet på hva det var jeg skulle skrive (og har notert det på mobilen så jeg ikke glemmer det for tredje gang..), så neste innlegg vil være nok en historie fra ferskvareavdelingen!

3 thoughts on “Oppramsingspost

  1. Hei! :D Jeg er dyrepleierstudent ved Norges Veterinærhøgskole på første året så da går vi på samme skole!

    Jeg kom inn på bloggen din når jeg surfa rundt etter norske NaNoWriMo deltakere og da snublet jeg inn her.

    Skulle bare spørre deg om du hadde tenkt til å være med på NaNoWriMo i år? Så du skrev at du antageligvis ikke hadde tid… Men kanskje du har ombestemt deg? :D

    Jeg skal i hvertfall være med i år, gleder meg masse :D Studiet mitt er vel en del lettere enn veterinær, det skjønner jeg jo, og antageligvis du også siden jeg leste et sted at du har gått på dette studiet også.

    Vel, titt innom bloggen min om du vil! Morsomt å finne flere skriveglade på NVH :D

    http://fantasikluss.wordpress.com

    • Hei der! Så artig med flere NVH’ere :)

      Jeg går femte året nå og skal ha klinisk eksamen til jul, så jeg kan nok bare drømme om noen NaNo-deltakelse i år er jeg redd. Føler allerede nå at jeg har dårlig med lesetid, så 1667 ord daglig har jeg ikke sjans til å gjennomføre oppå alt det andre ;)

      Stemmer at jeg har vært innom dyrepleierstudiet (første året), og jeg kan med 100% sikkerhet si at ja, dyrepleier er mye lettere enn veterinær, heheh.

      Ser ut som du har en veldig fin blogg! Skal ta meg litt bedre tid senere i stedet for å sitte og skumme gjennom som jeg gjør nå ;) Men jeg kan svare kjapt på en ting jeg fanget opp i scrollingen min; et venekateter er til for å ha kontinuerlig intravenøs tilgang :) Den blir jo sittende i, og da er det en enkel sak å administrere legemidler direkte i stedet for å måtte stemme opp venen på nytt og stikke flere ganger.

      Lykke til med NaNo i år i hvertfall!

      • Tusen takk :D

        Hehe, flere som har forklart meg nå hva et venekateter er, så det glemmer jeg nok ikke nå :P

        Synd med for mye lekser til NaNoWriMo da, men det er veldig forståelig :)

        Synes ihvertfall bloggen din var interessant så kommer til å fortsette å titte innom, så da blogges vi sikkert :D

Legg igjen en kommentar

