Yngelmoro

Jeg har forgjeves prøvd å ta bilder av yngelen, men å få en fiskeunge som er det ultimate byttedyr, til å stå stille kan du bare glemme. De er konstant i bevegelse, og kameraet på iPhonen er bra, men ikke så bra. Da får det heller bli med historiene. Litt hønemor må man få lov til å være når man har jobbet så hardt med å holde fiskene i live ;)

  • Som den gangen de var bittebittesmå og noen få av matbitene var for store for dem. Det beste eksempelet jeg kan illustrere det med er å se for seg et menneske spise en håndball i et jafs. Lettere komisk å se på.
  • Første gangen yngelen kom oppi det store akvariet. De var vant til å bo i en to liters vase med stillestående vann. Nå fikk de plutselig 50 liter å boltre seg på, i tillegg til at det var strømninger i vannet! Yngelen ble regelrett tatt av strømmen og føk rundt som noen andre stakkarer. Min store frykt var likevel at de skulle bli sugd inn i pumpa, men de var sterke nok til å svømme unna.
  • Da jeg tenkte jeg skulle være snille mot yngelen og ha dem oppi yngelkar inntil de var blitt litt større, slik at min daværende pitbullpleco ikke skulle sluke et par av dem. I bunnen av karet er det riller hvor de kan komme gjennom, så derfor måtte jeg legge en ekstra plate nedi. Resultatet av vannstrømmen fra da jeg helte yngelen oppi var at platen vippet rundt og føk opp, mens yngelen forsvant rett i mellom rillene og ut i karet. Prøv å fange 15 småtasser på 8×3 mm i et 50 liters kar. Nettopp.. jeg ga opp jeg også.
  • Alt nytt er spennende; ny sand, ny trerot, ny stein, temperaturmåler.. og herregud, bobler! Bobler er gøy!
  • Yngel med planterest på «nesa». Den strevde veldig med å få den vekk; gapte, svømte nedover, svømte bakover. Min løsning ble å skremme den ved å dunke på glasset. Farten den fikk da var nok til at plantebiten føk av.
  • Spesielt et yngel er veldig glupsk. Så glupsk faktisk, at den fikk problemer med likevekten sin en dag fordi den sikkert hadde gulpet i seg luft. Tullingen svømte nesten oppned, og fikk tilnavnet Mongo. Mongo er nå den største fisken i karet.
  • Generelt sett veldig gøy å se dem vokse seg større og større :)
Legg igjen en kommentar

