House M.D. – Hva de gjør feil.

I mangel på inspirasjon til å skrive innlegg jeg egentlig har lyst til (som oppdatering på akvariefronten, generelt sett hva jeg har lært om drift av akvarier, ferskvareprat hvor jeg irriterende nok klarte å glemme idéen min før jeg skrev den ned, studiestarten, og andre småting..) velger jeg heller en fra kladd-lista mi.

I sommer, og egentlig tidligere i vår også, ble jeg fullstendig hekta på tv-serien House M.D. Noe må tydeligvis fenge meg, mye tror jeg er karakteren House, men samtidig så er det jo ikke en  fryktelig bra serie medisinsk sett. Jeg skjønner jo at konseptet er sjeldne sykdommer som ingen andre klarer å diagnostisere, men likevel; noe er bare for sprøtt og usannsynlig. Men det er riktig nok ikke dette som irriterer meg mest, eller som får meg til å flire. Det er nemlig alle de «klassiske» feilene mange legeserier gjør, og jeg har laget en liten liste.

  • Har på seg stetoskopet feil vei. Ørepluggene skal peke framover og ikke bakover.
  • Evnen til å ha en full samtale samtidig som man lytter med stetoskopet. Joda, det er mulig, men da får du i hvertfall ikke med deg en dritt av hva du lytter etter.
  • Ultralydsonden beveges over magen til pasienten, men bildet på skjermen forblir det samme.
  • Cuffen på trakealtuben er ikke blåst opp (du kan se det på den lille ballongen som henger utenfor).
  • Ultralydbilde av hjerte; peker på venstre hjertekammer og snakker om høyre forkammer.
  • Usannsynlig god presisjon på sprøytestikk.. De hogger jo bare til! For eksempel tviler jeg sterkt på at du treffer venen ved å stikke kanylen 90 grader rett ned i armen på pasienten.
  • Under operasjon så er operasjonssåret mye høyere i forhold til pasienten; ergo ligger det en finurlig boks oppå magen som inneholder de kunstige organene (som ser sinnsykt kunstige ut iblant!).
  • Redning av hjertetamponade (blod i hjertesekken) er, igjen, å kjøre en kanyle rett i brystkassa på pasienten. Særlig at du treffer på første forsøk da..
  • Hvis du kan trekke 10 ml pussaktig væske ut av en lymfeknute, så må det være noe særdeles alvorlig med den lymfeknuten..!
  • Kvinnelig pasient som kommer til graviditetsundersøkelse, og de viser henne ultralydbilde av ungen hennes. At fosteret ser fullt utviklet ut kræsjer kanskje litt med at damen bare er noen måneder på vei..?
Legg igjen en kommentar

