Ferdig med praksis og tilbake i Oslo

Et noe forsinket blogginnlegg siden jeg har vært tilbake i Oslo noen dager nå, men dagene har gått med til å enten jobbe eller ligge langstrakt på sofaen med et sløvt blikk og enten sett på House på macen eller lest «A Game of Thrones». Gode late dager med andre ord! Og late dager synes jeg at jeg fortjener etter to uker med påsitterpraksis.

Andre uken lignet mye på den første, men likevel var det nye lærdommer i vente. Det ble mer rutinearbeid i forhold til vaksinering av gris (jeg begynner virkelig å få teken på dette nå!), og enda et par runder med avhorning av kalv. Tirsdagens runde måtte være den beste. Nå mente veterinæren at jeg kunne få sjansen til å styre skuta selv. Jeg ble kledd i fjøsets veterinærfrakk og -støvler, fikk på meg hansker, tok tak i varmluftspistolen og trasket avgårde mot kalvene i de altfor store støvlene, mens veterinæren fulgte etter i enkelt overtrekkstøy og med hendene fulle av Rompun, Lidokel og Metacam, pluss en drøss med sprøyter og kanyler. Bonden på sin side kom bærende på skjøteledningen.

Selv om jeg føler meg trygg på alt fra sedering til den faktiske avhorningen av kalver er det likevel litt nervepirrende å ha både veterinæren og bonden som publikum. Men det var ingen grunn til å være nervøs. Den ene kalven etter den andre ble sedert og fikk lokalbedøvelse, og straks var jeg i gang med den mest slitsomme delen av jobben. Arbeidsstillingen er vond, det blir uhyre varmt med varmluftspistolen bare centimeter unna deg, og frakken jeg hadde på meg hadde en drivhuseffekt uten like. Puh! Men etter noe som tok kortere tid enn det som var beregnet var jeg ferdig med den syvende og siste kalven.
Jeg tror også jeg må ta tilbake det jeg sa i forrige innlegg om at jeg likte skjære-og-brenne-metoden bedre, varmluftspistolen er jo en veldig enkel duppeditt. Det er jo ikke veldig vanskelig å telle ti sekunder selv, og det vil jo alltid være en bonde der som kan bruke klokka til å telle 25-30 nye sekunder.

Men! Jeg har også fått testet ut den tredje metoden for avhorning av kalv, og den havner nok nederst på lista. Dette er et hult brennjern hvor man stapper hornet inn i hulrommet og begynner å vri og grave rundt før man vipper hornet av hodet på kalven. Første gang jeg prøvde den var hornene allerede blitt litt for store og jeg slet som bare rakkern, og tenkte at jeg aldri ville nærme meg det brennjernet igjen. Den planen gikk i vasken da jeg satt på med veterinær nummer tre som kun hadde brennjern, og som også tenkte det ville være fint å sette meg til å avhorne nye syv kalver. Angst! Liker ikke, liker ikke, liker ikke brennjernet! Heldigvis gikk det mye bedre med disse kalvene som såvidt hadde begynt å få horn. Likevel, det føles ikke supert å stå med noe du føler graver et hull i skallen på de søte små.

Med veterinær nummer tre ble det også litt hestepraksis. Det var ikke kjempemye jeg kunne prøve ut, men jeg har sett litt hovproblemer, vaksinering, og fått kjenne før og etter tannrasping på tre-fire hester. Og den siste dagen med nummer tre fikk jeg også sett en hest med gasskolikk.

Av andre, og kanskje mer spennende ting så fikk jeg være med på kalvingsvansker midt på svarte natta. En charolais-kalv lå oppned inne i kua, og her kjente jeg at jeg var overlykkelig over den gode undervisningen vi fikk på obstetrikkurset på skolen, og alle timene vi brukte på å øve med fantomene hvor vi fikk presentert den ene feilstillingen etter den andre. Alt kom tilbake da veterinæren og jeg begynte å snakke om temaet, og at den beste metoden å rette opp kalven ville være å krysse frambeina og dra. Adrenalinet og koffeinet boblet i blodet, og for min del kunne vi ikke komme fort nok fram til gården. Framme og ute på jordet (i bekmørket!) fikk jeg kjenne inni kua før og etter at kjettingene var satt på, og jeg må si jeg blir imponert over at veterinæren fant fram inni der. Man må virkelig bruke fantasien for du jobber i blinde. Der kjenner du kanskje en klauv, og der er det noe som må være hodet. Det er ikke så lett som man kanskje skulle tro. Noe som derimot var lett var å faktisk få ut kalven. Trikset med å krysse beina funket, og etter noen harde trekk var kalven ute.

Jeg har også rasket til meg kunnskap om brokkoperasjon og kryptorchidoperasjon på gris i felt, sett melkefeber hos ei ku og heftig mastitt hos ei annen, jeg har sett en betydelig dehydrering hos ei ku hvor øynene hennes nesten var inne i skallen, jeg har sett en kastratokse som hadde fått revet av seg den ene biklauven, jeg har fått rektalisert en del kuer og kjent både gule legemer og kalvebebbiser (og ikke minst vært vitne til utallige inseminasjoner..), og totalt sett har det vært to fine uker.

Det er både deilig og synd på samme tid at det er over. Nå må jeg bare manne meg opp til å begynne å lese litt pensum. Ja, jeg vet det er sommerferie, men begynner jeg nå gjør jeg det bittelitt enklere for meg til høsten.

6 thoughts on “Ferdig med praksis og tilbake i Oslo

  1. Hei :) Jeg skal begynne på veterinær i Oslo til neste år (da vet jeg at snittet er mer enn høyt nok:D:D), også lurte jeg på om jeg burde ta vare på kjemi og biologi bøker fra vgs, eller det bare er å selge de? Har du fått bruk for de? Tenker egentlig mest på kjemi bøkene, tror mye kan gå i glemmeboka der… Takker for svar :))

    • Hei Hanna!
      Jeg satt med akkurat samme spørsmål selv da jeg var i din situasjon, og var redd for å glemme alt av kunnskap fra vgs og tok vare på nesten alt av realfagsbøker, men sannheten er at de ble med til Oslo da jeg flyttet og så lot jeg foreldre ta dem med seg tilbake igjen etter kun et år.

      Jeg har ikke hatt bruk for dem i det hele tatt. Kjemien man kommer borti er relativt enkel i forhold til hva man går gjennom på vgs, så som regel kommer ting tilbake underveis (hvis ikke er det jo bare å spørre forelserne). Det første som slår meg som vi har vært borti av kjemi på studiet er syre-base-forhold og buffere. Du har med andre ord ikke bruk for kunnskapen om titrering og fellingsreaksjoner ;)

      Biologibøkene er heller ikke noen vits i å ha med da den første blokken du skal gjennom er «dyrenes biologi» der man får en kort innføring i biologi siden det ikke er et opptakskrav (såvidt jeg vet..? Det har vel ikke blitt noen endringer der..?), og det er utrolig hvordan gammel kunnskap ligger gjemt bakimellom alt annet rask ;)

      En ting jeg derimot hentet tilbake til Oslo igjen var formelsamlinga mi i matte, men det er fordi jeg er ræva dårlig i det meste som har med sannsynlighet og statistikk å gjøre og da var det fint å kunne repetere litt grunnleggende når vi hadde blokken «populasjonsmedisin».

      Bare å komme med flere spørsmål skulle det være mer du lurer på :) Jeg er bare glad for å kunne hjelpe!

      • Ok tusen takk for svar :) Kjekt å kunne spørre noen på «innsiden» :) Biologi er fortsatt ikke noe opptakskrav, er vel bare kjemi og matte. Men da skal jeg hvertfall spare på formelheftene. Sannsynlighet og statistikk er det kjedeligste av all matte da, typisk at det er det man trenger :P
        Kommer nok til å spørre deg om flere ting og :) Hvertfall når det nærmer seg! Du får en fin studiestart og lykke til med alt :)

  2. Bare hyggelig! :)
    Haha, og helt enig; av alle ting man lærer i matte så er det sannsynlighet og statistikk som gjelder.. Vel, i tillegg til enkel legemiddelutregning da, men det er jo bare tradisjonell gange og divisjon.

    Tusen takk for det! Lykke til du også :)

    Og en ting jeg nettopp innså; når du kommer inn neste år så er det kullet mitt som skal «herse» med kullet ditt! Hehehe! Tradisjonen tro så skal sisteårsstudentene («kandidatene») tulle litt med nykomlingene, også kalt «larver» ;)

  3. Hei! Kunne du gitt meg navn og ntlfnr. på veterinærene du satt på med? Jeg sitter på med en nå som ikke lar meg gjøre noe som helst.. Kunne vært fint å hørt om de har en ledig uke i løpet av neste år :)

  4. Heisann! Skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg husker dessverre ikke navnene deres. Lykke til videre med praksisen; kan jo hende du får lov til å prøve deg etter hvert :)

Legg igjen en kommentar

