Åja, stemmer..

Det går kanskje under kategorien «dårlig blogging» når man ikke kommer med en eller to oppfølgingsposter, hvorav det ene er et eneste stort jubelinnlegg over å endelig ha sommerferie og det andre er om hvordan det faktisk gikk på siste eksamen samt hvordan det er å ha sommerferie.

Åpenbart så overlevde jeg. Jeg kan ikke si at jeg storkoste meg helt på tampen av forrige innlegg (naturlig nok), og stemningen var heller ikke på topp da jeg åpnet døren inn til eksamenslokalet. Akvamedisin.. tjohei… Jeg hadde aldri vært så klar for ferie som jeg var da. Hele temaet fisk er et stort snork for meg. Jeg klarer bare ikke å se det interessante med det. Eksamen gikk det så som så med. Det er vanskelig å si. Hele skiten var bare kjedelig. Det var kjedelig å sitte der, kjedelig å måtte skrive noe, kjedelig å bruke hjernen til å formulere gode setninger (eller i det hele tatt å huske hva man hadde lest om obskure fiskelidelser). Enkelte oppgaver var greie, andre ikke fullt så morsomme. For å nevne et eksempel hadde jeg gjort meg kjent med produksjonssyklusen av både laks og kveite. Hva får vi spørsmål om? Torskeoppdrett. Da var det dags for litt oppdikting og bruk av sunn fornuft, og forhåpentlig er det nok til å hente litt poeng.

Jeg gjentar «kjedelig», for det er den eneste måten jeg kan beskrive eksamenen på. Ingen av spørsmålene var skikkelige hjerne-twistere (vel, kanskje de var det, men da kunne jeg ikke svaret uansett.. pokkers nodavirus-infeksjon på torsk..), og verst av alt var en hel oppgave om velferd og helse hos oppdrettslaks. Misforstå meg rett, denne typen er jo drømmeoppgaven. En synseoppgave hvor man kun diskuterer, man kan jo nesten skrive hva man vil for det er jo bare din egen mening!
La meg nå minne dere på et par ting igjen: jeg kjedet meg, jeg var kjempesliten og trøtt, kun sommerferie stod i hodet på meg. Der og da kunne jeg ikke fått noe verre. Jeg orket rett og slett ikke å ha en mening om lakseoppdrett, orket ikke å bruke to kalorier på å tenke ut hvordan jeg skulle svare eller hva jeg skulle ha med. Nei, gi meg heller en faktaoppgave som jeg kan ramse opp svar jeg har pugget, det kreves lite å skrive noe som er ren oppgulp fra notatene. Men, jeg fikk da ned hele tre sider med noe jeg føler er ren svada. Blir spennende å se hva resultatet blir. Dette kan jo gå alle veier.

Apropos resultater. Eksamen jeg hadde i praktisk patologi (du vet, den såkalte «stresstesten») som jeg følte det gikk nedenom og hjem med… jeg fikk en B. Nei, jeg tror det ikke helt selv. Sensor må ha røyka sokkene sine eller spist noe giftig sopp som gir hallusinasjoner, eller begge, for jeg hadde aldri tenkt tanken å få en B. Jeg var skråsikker på at det ble en D, i beste fall en C. Men B? Pfff, no way in hell! Så det var noen her som måtte gni seg i øynene, sjekke igjen, gni øynene nok en gang, sjekke.. joda, det står fortsatt en B der. Jeg har lyst til å rope ut at min besvarelse ikke kan ha vært av B-kvalitet, men tydeligvis har den det. Og jeg klager ikke, så.. hurra!

Legg igjen en kommentar

