Fire dager og en eksamen står mellom meg og sommerferie

Hei verden!

To av tre eksamener er offisielt unnagjort, og jeg kunne ikke ha vært mer klar for sommerferie enn det jeg er nå. Forrige eksamen, skriftlig patologi som vi hadde 14. juni, tok skikkelig på. Ord kan ikke beskrive hvor nervøs jeg var for denne eksamenen! Det var helt forferdelig, og gjorde sine fysiske og psykiske utslag. Panikkanfallene kom på rekke og rad de siste dagene da alt av notater bare fløt i hverandre og jeg ikke lenger klarte å skille den ene sykdommen fra den andre. Det er så ufattelig mye likt! Og når man hadde kommet halvveis i notatene sine så hadde man allerede glemt hva man begynte med. Og da må jeg legge til at jeg allerede hadde valgt bort hovedboka i patologi og kun konsentrerte meg om forelesningsnotater og eksamensoppgaver. Selv da var det uoverkommelige mengder!

Men for en gangs skyld var det min tur til å ha litt flaks.

Spyklar som jeg var på eksamensdagen og med kun fire timers søvn, var det en passe ødelagt Malene som satt og ventet på å få utlevert oppgavene. Papirarket ble lagt ned foran meg og blikket falt på første oppgave. Artrose. Heeey, det kan jeg jo! Lenger nede på siden; patologisk undersøkelse av hjertet. Det kan jeg jo enda bedre!! Og da jeg hadde skummet gjennom hele eksamenssettet fikk jeg nesten lyst til å juble. For jeg hadde en god mulighet til å svare noe vettugt på alle oppgavene! Kanskje dette skulle gå ganske bra allikevel?

Det gikk i allefall mye bedre enn forventet (men nå så jo jeg for meg å ende opp med en E eller D da..), og jeg er spent på resultatet som kommer om tre uker.

Likevel, denne eksamenen var et slit uten like. Ikke bare i form av forberedelsene, men også på selve besvarelsen. Da jeg begynte å bli sliten og nesten ikke orket å skrive mer så gikk det ikke på at jeg ikke kunne svare på oppgaven, men at jeg var så fryktelig sliten. Lite mat, lite søvn, overnervøs tilværelse, ja, det var faktisk et slit å bevege pennen til tider. I tillegg hadde eksamenslivstilen gitt meg andre plager, som jeg oppdaget senere på kvelden da det var feiringsøl. Lite mat + altfor mye kaffe, iste og av en eller annen merkelig grunn appelsinjuice (har vært hektet på det de siste ukene) + stress (!) + daglig bruk av NSAIDs (paracet, ibux..) på grunn av stive muskler i nakke og skuldre samt tilbakevendende hodepine = noe som minner veldig om magesår. Alt passer jo. Sier ikke at jeg har fysiske magesår i form av ulcerasjoner, men sur mage vil jeg banne på at jeg har. Åh, fy søren så vondt..! Så, i tillegg til å gjenvinne normal fysisk tilværelse og regelmessige måltider, tygger jeg nå også syrenøytraliserende tabletter. Hvilket hjelper, så jeg er fornøyd.

Å være fornøyd er en forutsetning for at jeg skal klare de neste dagene. For her er det fortsatt en eksamen som gjenstår før jeg kan juble over sommerferie og fullført fjerde år på veterinærstudiet! Siste test er så spennende som akvamedisin… urk. Og jeg har kun fram til og med søndag å lese på, så dette blir mildt sagt intenst. Derfor burde jeg runde av dette innlegget og heller sette i gang med nok en leseperiode. Jeg har allerede kastet bort en dag ved å ikke gjøre en skit i går. I tillegg til at klokka er over halv tre nå, og jeg har somlet bort i hvertfall fire timer av effektiv lesetid.

Du og jeg akva, måtte vi være venner de neste dagene.

Legg igjen en kommentar

