Eksamen i praktisk patologi

Uæh! I morgen er det altså eksamen nummer en av tre, og selv om jeg kanskje er takknemlig for det i morgen tidlig, så hater, hater, hater jeg eksamener som starter midt på dagen i stedet for klokka ni. I morgen har jeg jo altfor mange timer å grue meg på før jeg skal i ilden!

Det er kommet til det punktet nå at jeg ikke lenger klarer å få dyttet fotografisk minne inn på hjernen. I stedet for å huske ting føler jeg nå at jeg har begynt å glemme det jeg allerede har vært igjennom. Ingen god følelse det der altså. Kaffen min smaker høgg også..
Så da får jeg gjøre som jeg har gjort utallige ganger før; prøve å legge meg tidlig for så å stå opp noen timer før optimal våkenmodus, og så sette meg til og lese restene jeg har igjen.

Akkurat neste del skriver jeg litt for min egen del så jeg i framtiden ikke skal glemme hvor grusomt dette er. Praktisk patologi vil si at vi får utlevert både fysiske organer og bilder. Spørsmålene kan være alt fra beskrivelse av forandringene til hva man ville forvente å finne andre steder på dyret. Makroskopisk og mikroskopisk. Herre!
Det er, hva da, 40 poster i et rom hvor vi rullerer fra et sted til det neste med hele to og et halv minutt på hver post. Jeeej. To og et halv minutt på å se hva forandringen er, tenke ut hva det kan være, klare å beskrive det på korrekt måte («grums» er ikke godkjent, da må man heller bruke «halvbløtt materiale med uklar begrensning til omkringliggende vev, med et mukøst utseende» – okaj, kanskje jeg tok i litt der, men det illustrerer i hvert fall poenget mitt). Og ja, også får vi fire hvileposter. Takk for den. Fire, det var da så altfor meget! Jeg får bare inderlig håpe at disse hvilepostene er plassert litt strategisk, sånn at ikke post nummer tre er hvilepost. Da vet jeg om en person som kommer til å hyle ut i frustrasjon.

Hvordan det kommer til å gå avhenger helt og holdent av hva vi får servert (no shit, Sherlock). Jeg kan nok mye mer enn hva jeg tror, og noe vettugt må da være lagret i hjernebarken et sted. Håper jeg… Okaj, litt nerver her nå.

Uansett; startskuddet for eksamensperioden går snart, og jeg kan bare glede meg til de neste tre ukene med enda to eksamener. Men, jeg får se positivt på det; i morgen er jeg forhåpentligvis ferdig med 50% patologi!

Legg igjen en kommentar

