Ekskursjon til Vestlandet, del 1: Sandnes

Teaser-bilde; gjett hvor vi dro! Og ja, ett stykk smånervøs Malene ute på kanten der.

Søndag 1. mai var starten på den to uker lange studieekskursjonen til Vestlandet. Kull 07 var blitt delt i to og min halvdel satte kursen mot Høyland i Sandnes for å tilbringe den første uken der. Jeg var en av få som valgte den mest behagelige transporten, nemlig fly fra Gardermoen til Sola flyplass. Bilturen var sikkert fin den, men for meg fristet 45 minutters flytur mer enn 8 timers biltur (og hvis jeg ikke tenkte det på veien over, så ville jeg i hvert fall ha tenkt det når vi skulle hjem igjen!).

Etter innstendig pakking med det store spørsmålet «hva trenger jeg for to uker» hengende over meg fikk jeg til slutt trykket kofferten sammen, samtidig som jeg gamblet på at det ikke ville bli den altfor store overvekten (det var litt vanskelig å se over kanten på kofferten og ned på den bittelille badevekta mi), og kommet meg ned på Oslo S for å ta flytoget til Gardermoen.

Vi landet på Sola flyplass rundt halv ni, og etter at vi fant ut at det a) ikke gikk noen buss så sent på søndagen og b) ikke gikk noen buss til Sandnes i det hele tatt så måtte vi ta i bruk alternative metoder. Noe bagasje ble stuet inn i bilen til en medstudent, mens resten ble stappet så godt vi klarte inn i en altfor liten taxi. At det var trangt om plassen er en underdrivelse (fire studenter pluss bagasje, minus to-tre ryggsekker), men det var fort glemt da taxisjåføren til vår lettelse visste hvor Veterinærinstituttet på Høyland lå. For det visste nemlig ikke vi..
Et problem løst, men det var fortsatt et par som gjenstod. Ville det være folk på området når vi kom fram? Ville det være opplagt hvor vi skulle bo? Og hvor var egentlig nærmeste søndagsåpne butikk hvor det gikk an å få kjøpt mat (hue her glemte selvfølgelig å pakke med seg fôr)? På siste spørsmålet fikk vi egentlig bare humring fra taxisjåføren. Bensinstasjon da..? Mer humring. Flott. Men det var faktisk ikke så vanskelig å få tak i mat, bare man visste hvor man skulle gå; en Mix-butikk lå bare et kvarters gåtur unna.

Den gamle presteboligen hvor vi bodde.

Idylliske tilstander på Høyland!

Vi trodde selvsagt vi var kjempesent ute i forhold til resten av folket, men det viste seg å ikke stemme. Dermed fikk vi kapret den minste leiligheten, kalt Cerebellum (betyr lillehjerne, den andre leiligheten het Cerebrum som betyr storehjerne – veterinærhumor). Leiligheten funket ypperlig og hadde bedre standard enn hva vi ventet. Den hadde til og med litt sjarm med sine skjeve vegger og en liten knaus midt på stuegulvet, og et altfor høyt trinn fra stua og inn til badet. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg glemte at det trinnet var der på veien ut og holdt på å gå rett på trynet.

Kontorer og undervisningslokaler til venstre, obduksjonssalen langt i det fjerne, og sauefjøset til høyre.

Mandagen var det klart for første forelesning i sauehelse, og det ble en brutal vekking da en kjøttmeis hadde klart å lure seg innenfor vinduet vårt. Flapreflapreflapre.. Uuuh..huh? Flapreflapreflapreflapre! Hva i..? Det tok faktisk ikke lang tid før jeg skjønte hva som gjemte seg bak gardina, for dette var en velkjent lyd for meg da jeg har hatt undulat og har hørt lyden av fugl versus vindu før. Herr kjøttmeis ble sluppet ut igjen uten de altfor store skadene. Dumme, lille, vettskremte fugl..

Det nytter ikke å beskrive hver eneste dag vi hadde på Høyland, men vi fikk gjøre masse festlige ting og høyt på lista står både sauevipping og sanking av søyer og lam fra beite. Sauevipping høres kanskje brutalt ut, men det er ikke verre enn at man får søya til å miste balansen (det finnes en spesiell teknikk, men den mestret ikke jeg 100% så det ble til at jeg dyttet på hodet til søya og spente bein på henne) og vipper henne over på ryggen. Man skulle kanskje forventet at hun begynte å sprelle, men neida, søya satt der hun med fire stive bein rett ut og kikket dumt opp på meg. Det er synd jeg hverken har bilder eller videoopptak fra denne seansen, jeg mistenker at det var et syn for guder!

Sauesanking, eller rugby som det raskt ble omdøpt til, var kanskje ukas høyepunkt. 15 veterinærstudenter ute på et jorde for å hente flere titals søyer og lammene deres. Det var ingen problemer i starten; bare gå til enden og gjet sauene nedover mot fjøset. Det så lenge ut til at dette skulle gå lett som bare det, men ulempen var at søyene visste nøyaktig hvor de skulle og ruslet inn i fjøset. For det gjorde nemlig ikke mesteparten av lammene.. Plutselig stod vi igjen med rundt 30-40 lam som ikke visste hvor de skulle gjøre av seg, med det resultat at de spredte seg til alle kanter. Nå var det tid for lammerugby! Jeg kommer aldri til å glemme synet av tre veterinærstudenter som beiner etter ett lite, hvitt lam ute på det grønne beitet. Hvorfor hadde jeg ikke kameraet med meg?!

Av andre morsomme ting; behandling av mange søte, små lam, obduksjon av dyr (vet at dette i seg selv ikke høres morsomt ut, men det var en innmari stor befrielse å kunne ta snarveier i forhold til hva jeg var vant med fra skolens obduksjonssal, dette i tillegg til at søya vår hadde tidenes tarmdreining!), besetningsbesøk, fengsling av sau, og blodprøvetaking av søye med og uten hjelp. Sistnevnte var virkelig stas. Spesielt da vi skulle klare å ta blodprøve av ei søye på egenhånd. Her måtte jeg sitte skrevs over ryggen på søya (veldig deilig når hun var søkkvåt.. og når jeg hadde nyvasket fjøsbukse etter gårsdagens lammediaré.. sukk), vende hodet hennes til den ene siden og holde henne fast mellom overarmen og brystkassa mi, stemme opp halsvenen med hånda på samme arm som jeg fengslet henne med og stikke inn kanylen med motsatt hånd. Oh yes. Det er godt søya ikke visste at hadde hun slått seg fullstendig vrang så hadde hun vunnet.
Selve primærfengslingen av sau er også ganske vittig. Bare ta tak i hodet/haken deres så kan du styre dem som du vil! Genialt!

Det ble også noen muligheter til å komme seg unna litt. Jeg har vært på mang en gåtur, lett etter severdigheter og blitt søkkvåt i forsøket, prøvd å golfe (selv om jeg heller velger å kalle det «prøv å treff den hvite ballen foran deg og unngå å skyte den på folka som står til høyre for deg»), og på lørdagen satte vi kursen mot Preikestolen i den høngamle Volvoen med fire gir og choke, som tilhørte NVH Sandnes. Vi var like spente hver gang vi vred om nøkkelen for å se om den startet (spesielt siden den hadde levd sitt eget liv dagen i forveien på besetningsbesøk). Jeg tuller ikke når jeg sier at den kom med lyder jeg aldri har hørt komme fra en bil før, men mer kan man kanskje ikke forvente av en 23 år gammel bil. Jepp, både jeg og bilen var 87-modeller!
Været var fantastisk, og vi frydet oss over å nå toppen på litt over en time når estimert tid var to timer. Utsikten fra Preikestolen var også flott, men herregud så høyt oppe vi var. Jeg er ikke noen fan av store høyder, og spesielt ikke store høyder på kanten av et gigantisk stup. Men, absolutt gøy å ha vært der!

Nerver og hver minste muskel i høyspenn.. "Bli liggende litt til," kom det fra medstudenten med tre forskjellige kameraer i hånda. Hjelp!

Laaaangt ned!! Ja, bildet er tatt med kameraet utenfor, ikke satan om jeg skulle kikke for å se om det ble et bra bilde.

Tenker: "Taaa det pokkers bildet, jeg vil veeekk..lalalala..!" Det blåste smågærninger der oppe!

Samme kveld var det tid for en aldri så liten grillfest med mye sang og moro, og etter kun tre-fire timers søvn var det på tide å få stappet ned eiendelene sine i kofferten igjen, drasse all bagasjen ned, komme seg i bilen og kjøre inn til Stavanger for å ta ferja derfra til Tau, hvor Hjelmelands NVH-bil ventet på oss. Alt hadde gått som smurt hadde det ikke vært for at nøkkelen til vår egen Sandnes-bil lå innelåst i resepsjonen. Ehm.. pokker! Mange telefoner og en trøtt gårdsdriver senere var alt pakket og klart, og snuten var vendt mot Stavanger kai. Neste stopp Hjelmeland!

Legg igjen en kommentar

