Sau i storbyen

Det er merkelig hva to uker langt borte fra normal sivilisasjon gjør med deg. Etter en studietur til Vestlandet med en uke på Høyland i Sandnes og en uke i Årdal i Hjelmeland, er det et ganske stort miljøskifte å komme tilbake til Oslo igjen. Å være så lenge ute i gokk har transformert Oslo til en stor, ukjent og litt uhyggelig storby (det bør nevnes at jeg havnet rett i et krangel mellom politi og narkotikamisbrukere nede på Oslo S). Jeg føler meg plutselig som en sau i storbyen, og alt virker skremmende i forhold til den rolige hverdagen «ute på landet». Den umiddelbare reaksjonen var; hjelp, det er masse folk rundt meg!! Det er en stor overgang å gå fra et sted hvor man måtte kjøre ti minutter for å komme til nærmeste butikk (mer om oppholdet på både Sandnes og Hjelmeland i fremtidige blogginnlegg), til å være tilbake i en by hvor nærmeste matkilde er over gata.

Miljøskadet, sa du? Oh yes. Og det føles veldig rart. Men på et vis konstanterer det at jeg ikke har noe brennende behov for å bli boende i Oslo etter endt studietid. Jeg kan like gjerne finne meg et annet sted i Norge hvor jeg kan få meg jobb og bosette meg. Jeg sier ikke at valget faller på steder som Sandnes eller Hjelmeland (det finnes en mellomting.. Hjelmeland er mildt sagt øde..), men jeg kunne kanskje tenkt meg Stavanger, som jeg hadde et hyggelig gjensyn med i dag.

En annen overgang er å plutselig være helt for meg selv. Jeg har bodd og vært sammen med minst tre andre personer konstant i to uker, og nå sitter jeg her og tenker at det var da fælt så stille det var rundt meg nå. Ikke en lyd. Ikke en gang lyden av sauebjeller og breking (som jeg forsåvidt ikke kommer til å savne i de sene natterstimer..). Rart!

Men det er selvfølgelig godt å være hjemme igjen. Man blir sliten av å leve i en koffert i to uker, havne i en kollektiv-situasjon med kø på badet, stå opp grytidlig, holdes våken av fordømte sauer når man vil legge seg, flytte toalettsaker frem og tilbake uendelig mange ganger, og generelt det å bare være på flyttefot. Jeg har savnet enkle ting som å ha tannbørsten min i skålen på badet, muligheten til å kunne legge skittent tøy på vask og ikke i en pose, å ha andre klær enn det du akkurat har pakket med deg (og som har gått på rundgang i to uker, med like mange omganger i vaskemaskinen), og macen min med tilgang til internett.

For ikke å nevne andre tv-kanaler enn nrk1, 2 og 3, men den historien sparer jeg til et annet innlegg.

One thought on “Sau i storbyen

  1. Tilbaketråkk: Ekskursjon til Vestlandet, del 2: Hjelmeland | Glimt fra Malenes verden

Legg igjen en kommentar

