Brokkoperasjon på gris

Kirurg-Malene slår til igjen! På tirsdaf hadde vi operasjon på gris, men grisen møtte vi (det vil si meg og min kirurgpartner) allerede på mandag. En artig liten tass som vi døpte Sylfest. Sylfest hadde lyskebrokk, som enkelt sagt vil si at det er et hull i lyskekanalen som har blitt stående åpen i stedet for å lukke seg. Det er normalt at det skal være et lite hull for sædstrengen, samt blodkar og en muskelstreng, å gå gjennom, men hullet her var altså for stort. Resultatet var da at tarm ble dyttet ut og gjennom hullet og havnet i lyskekanalen under huden. Heldigvis for grisen (og oss) var det ingen sak å dytte den inn igjen, men kirurgi er nødvendig for at tarmen ikke skal poppe ut igjen.

Lille Sylfest hadde ensidig lyskebrokk, og etter at grisen var dopet ned og gitt epidural (sistnevnte var ikke det letteste jeg har vært med på å sette, men på forsøk nummer to ble han lam fra livet og ned) var det for grisen å bli preppet mens vi ordnet oss, foretok en kirurgisk håndvask og fikk på oss sterile hansker.

Jeg var først ute og stod plutselig klar med skalpell i hånda og blikket rettet mot grisen. Ooooookaj. Pust inn, pust ut. Et lite øyeblikk føltes det som om all teorien jeg hadde lest meg opp på ble blåst ut av hodet mitt. Skjære.. hvor..? Der..? Ja, der.. ikke sant? Flakkende blikk. Jo, der. Helt sikkert. Ja.
Men, så fort jeg kom i gang gikk alt mye bedre. Joda, jeg skal ikke skryte på meg at jeg ikke hadde nerver, men bare jeg kom over skrekken for hvor langt opp jeg skulle skjære så var resten greit. For man skulle skremmende langt opp! Et lite øyeblikk var det nesten som å være tilbake på patologen med fripreparering av testikler. Men, vi så jo tydelig hvorfor vi måtte skjære så langt, for det var umulig å få oversikten og i det hele tatt se lyskeåpningen før vi fikk åpnet godt opp.

Deretter gikk det kast i kast; knyte av sædstreng, skjære over, sjekke for blødninger, dytte inn stumpen, sy igjen åpning med samme tråd, sy igjen huden med fine sting, finito! Skalpell over til kirurgpartner, og jeg kan puste lettet ut over gjennomført 50% operasjon.

Legg igjen en kommentar

