«Dyremishandling på Farmen»

Jeg gir meg ende over. Side2 skrev i går et innlegg om hvordan en av farmendeltakerne hadde opplevd situasjonen der en av kuene hadde blitt dårlige, og det mangler ikke på reaksjoner fra mannen i gata. Jeg reagerer selv, men min reaksjon er motsatt, og irritasjonen går heller på hvor uvitende enkelte folk kan være. Før dette intervjuet ble skrevet burde kanskje folkene involvert sjekket litt fakta her og der, for som veterinærstudent kan jeg ikke unngå å hisse meg opp over gale påstander og utsagn (jada, saken ble heftig diskutert på skolen i dag, hvor vi konklusjonsmessig sett bare måtte riste oppgitt med hodene våre).

Farmendeltakeren mente TV2 dro hendelsen litt for langt, og kommentarer under viser misnøyen over at god TV går foran dyrs velferd. Kua led av melkefeber. Det er en veldig vanlig sykdom hos kyr etter at de har kalvet, og kommer av en mangel på kalsium i kroppen. Mangelen oppstår fordi melkeproduksjonen blir for stor i forhold til kroppsreservene. Selv om det kan få alvorlige konsekvenser er det ikke ansett som en hyperakutt tilstand for kua. En god beskrivelse vi har lært på studiet i forhold til om noe er akutt eller ikke, er om du kan drikke opp kaffen din før du setter deg i bilen og kjører. Ved melkefeber kan du drikke opp kaffen din..

Jeg skal ikke uttale meg om kuas smertepåkjenning, men melkefeber i seg selv er ikke vondt. Mangelen på kalsium fører til lammelse av muskulaturen og dyret klarer ikke å stå oppreist. Derfor velger jeg heller å tro at all stønningen kom av frustrasjon, fordi kua ikke fikk beveget seg og heller ikke skjønte hvorfor, enn at det kom av smerter. Hun lå ikke av egen fri vilje, men av muskellammelse. Det at hornene ikke var blitt kalde (ennå) da veterinæren dukket opp tyder også på at det ikke var noen krise. Hornene (og andre ekstremiteter som øre og bein) vil bli kalde som følge av at den perifere sirkulasjonen nedsettes ved at hjertet slår saktere (hjertemuskulaturen er som annen muskulatur også avhengig av kalsium for å kontrahere).

«Man skal ikke ta fra en ku kalven sin så jeg måtte holde kalven opp inni båsen samtidig som kua veltet rundt.»

Ehm, det er da ingen problemer med å ta kalven vekk fra moren? Til opplysning kan jeg meddele at det er vanlig praksis i det fleste melkefjøs; både ordinære (hvor kalven tas vekk med en gang) og økologiske (hvor den tas vekk etter noen dager). Og du fjerner den jo heller ikke fra henne hvis du står og holder den på utsiden av boksen (hvilket minner meg på at det kua står i ikke er en bås, men en boks.. joda, flisespikkeri.. I know). Alternativet er jo at kua faller overende og knuser kalven. Da tror jeg heller hun klarer seg uten for en liten periode.

Det sies også at veterinæren brukte for lang tid på å komme til gården. Har vi glemt hva slags program dette her er? Alt foregår jo langt ute i gokk uten noen form for tradisjonelle veier og lignende! Og veterinæren har sikkert en jobb, og hva vet vel de om hva han holdt på med da han fikk telefonen? For eksempel kan han ha stått opptatt med en alvorlig feilstilling på en kalv som skulle fødes (man drikker ikke opp kaffen sin ved fødselsvansker), og da må det gå foran ei ku med melkefeber.

«Det var også en del dramatikk etter dyrlegen kom. Han hadde jo utstyr fra 1911 og noe av det gikk i stykker så det ble litt blodpøl og sånn. Det var litt halvdramatisk, forteller hun.»

Nå har jeg kun sett det som ble vist på TV-skjermen, men utstyr fra 1911?! Han hadde et termometer, en sprøyte, en kanyle og kalsium til å sette intravenøst. Hva pokker er det som er fra 1911 her? Termometeret kanskje, hvis det var et kvikksølvtermometer – men det funker da på samme vis!

Og dette med «blodpøl»; hva tror du skjer når du stikker en kanyle inn i en vene på størrelse med en sykkelslange, som rommer en god mengde blod under trykk? Å herregud, selvfølgelig vil det komme blod! Og det er en grunn til at man setter kanylen inn først før man kommer med sprøyta, det er meningen at man skal se at det renner blod. For det første vet man at man traff, og for det andre kan man se på blodfargen om man enten er i en arterie eller en vene (venøst blod er mørkere).
Jeg kunne heller ikke se at noe ble ødelagt, så jeg skjønner ikke hva dette dreier seg om.

Suuukk. Hvis det var så traumatisk, hvorfor ikke stille spørsmål til veterinæren da? Det hadde ikke kostet mange kaloriene å spørre veterinæren der og da om det skulle blø så mye.

Legg igjen en kommentar

