Hobbyfjørfe

(Umiddelbar reaksjon: helsike, jeg har ikke skrevet et innlegg ennå!)

Jeg vet ikke hva det er med besetningsmedisin, men det suger energien ut av deg. Lange dager, lange bilturer ut på besetningsbesøk, og nå en besetningsrapport fra grisefjøset. Er bingene store nok, er det trekk i rommet, hvordan er det med ammoniakkgasser og hvordan er helsestatusen i besetningen? Snooooork. Jeg er nok mer en enkeltindivid-person. Jeg liker heller å fikse det enkelte dyr som er sykt, og klarer ikke helt å fatte det store bildet.

I dag stod fjørfe på planen; verpehøns, slaktekylling og kalkun. Og jeg vil ha en hobbyhøne! Tror jeg. Jeg vet jo faktisk ikke hvordan det vil være å ha en høne, men verpehønene var overraskende søte. Jeg liker det nysgjerrige blikket de har, den lave klukkingen, og bare at de er så oppmerksomme. Det var heller ikke noe problem å holde en, men kanskje jeg var heldig med en godt oppdratt høne.

Eventuelt tar jeg gjerne en liten gull dott av en kylling og litt antiveksthormoner ;)

Over på det faglige så aner jeg faktisk ikke hva jeg synes er best av bur eller løsdrift. Begge har sine fordeler og ulemper. Jeg må si at jeg hvis det først skal være løsdrift liker jeg aviarium-versjonen best hvor det er flere høyder hvor fuglene kan bevege seg, i stedet for å måtte være på ett plan. Den største utfordringen jeg ser med bur er plassen. Det er jo trangt. Men det er det søren meg i løsdrift også! Det ble brukt et bra eksempel på denne problemstillingen; ville du bodd i et kollektiv med seks andre eller ville du ha delt en gymsal med hele blokka di? Jeg går for kollektivet.

Legg igjen en kommentar

