Jordmor-Malene

Jeg fikk ønsket mitt oppfylt; i dag ble det søren meg keisersnitt på sau! Så i stedet for å gro fast til en stol med forelesninger fra åtte til halv fire i besetningsmedisin på storfe, kunne jeg heller ta turen ut til Ås og få lov til å kutte og sy litt. Jeg sier ikke at besetningsmedisin ikke er viktig.. det er bare litt i tørreste laget for meg (problemet ligger nok i at jeg aldri får satt meg skikkelig inn i det). Jeg er nok heller en medisin-/kirurgkandidat framfor en rådgiver med synsing. Det kan noen andre få lov til å gjøre når det kommer til arbeidsplass.

Nervene var mildt sagt på høygir. Hele kullet hadde fått beskjed om at det ville bli gitt en «pop quiz» til enkelte grupper hvor man måtte ha 70% eller bedre for å kunne få lov til å operere. Det hele var for at vi skulle være forberedt på arbeidet vi skulle utføre, noe jeg synes var helt rett – uten at det betød at jeg var spesielt gira på testen. Det var et lite øyeblik hvor jeg var bombesikker på at vi kom til å bli første gruppe som fikk testen, og pulsen økte i takt jo nærmere vi kom Ås. Gudskjelov ble det bare en muntlig variant i bilen, og da vi troppet opp i sauefjøset var det bare å hente søya og komme i gang med barberingen, før det skulle settes lokalbedøvelse og vaskes.

Vi var tre studenter på ei søye, og ved hjelp av loddtrekning delte vi oss i en som skulle skjære hud, ta seg av lam og sy igjen hud, en som skulle skjære muskellag og sy igjen muskellag, og en som skulle skjære i livmoren, dra ut lammet, og sy igjen organet. For en gangs skyld hadde jeg flaks, og fikk den «store æren» med å bringe lammet ut til denne verdenen.

Søya vår ble dessverre litt i overkant urolig da vi skulle inn i buken, slik at veterinæren gjorde den «vanskelige» biten med å finne det drektige livmorshornet (sau har en Y-formet livmor, og hvis det kun er ett lam så vil dette ligge i en av hornene) og dra det ut i åpningen i bukveggen. Så var det min tur! Gjennom livmorsveggen kunne man faktisk skimte lammet, og det var ikke tvil om at denne lå baklengs, for det var et ganske tydelig lammehode som kikket fram. Derfor var jeg kanskje litt for forsiktig med å snitte i livmoren fordi jeg ikke ville lage et kutt i ansiktet på lammet, men det var det visstnok liten fare for å gjøre (det skulle mer kraft til enn det det tok å åpne livmoren).

Det var kun ett lam i vår søye, og dermed var også lammet større i størrelse. I tillegg hadde den et tilbakeslått frambein som måtte rettes opp før den kunne dras ut, og da var det bare å stappe hånda og underarmen inn forbi lammet og fiske ut beinet før lammet ble dratt ut. Som sagt så gjort. På veien ut fikk jeg også bekreftet at lillefingeren min fortsatt ikke er tipptopp; det var vondt å måtte holde stramt rundt det ene frambeinet, og jeg merket det godt da tullingen (lammet..) sparket til fingeren på vei ut av livmoren. Takk for den.

For å kunne konstantere at det kun var ett lam måtte vi inn og kjenne etter flere. Da også var det bare å stappe hele armen inn i buken til søya og lete rundt for å se om man kunne kjenne et foster til. Det var det altså ikke, og alt jeg kunne kjenne var tarmer.

Så begynte den morsomme delen; suturering. Det er nok perfeksjonistgenet som slår til, men jeg digger å sy igjen sår. Det er noe med det å se at ting blir ordentlig igjen, at det lukker seg fint og ser pent ut, som gir meg en skikkelig god følelse. Jeg fikk da også utføre en av de mer fancy sutureringsteknikkene, modifisert Cushing sutur, hvor livmorskantene krenger innover.
Da livmor var lukket ble hele organet dyttet inn i søya igjen, og min arbeidsoppgave var over. Nå gjenstod det bare å se på at de andre sydde igjen resten, samtidig som jeg stod og dullet med det nyfødte lammet. Fin, fin dag.

Legg igjen en kommentar

