Okamiden (spoilere)

Etter Capcoms store suksess «Okami» var det nok mange som ventet spent på lanseringen av etterfølgeren «Okamiden» som skulle bli utgitt på Nintendo DS; og jeg var intet unntak. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg var innom sider som play.com, platekompaniet.no og cdon.com for at jeg ikke skulle misse slippdatoen for spillet. Og da datoen først ble offentliggjort måtte jeg sitte utålmodig og vente på dagen som aldri syntes å komme. Jubelen var derfor stor da cdon sendte meg en mail om at spillet mitt var sendt og at jeg kunne vente det i løpet av 1-2 dager.

I første omgang var jeg så ivrig på å få spillet at det var det samme hvor bra eller dårlig det ville være, bare jeg fikk det! Jeg har jo skrevet om min reaksjon til første trailer av Okamiden tidligere, hvor jeg ikke var spesielt imponert. Nå fikk jeg bare prøve å legge det til side.

Den største overraskelsen var hvor glad jeg ble for å være tilbake i Okamis verden. Faktisk var det ganske bra å se igjen Kamiki Village og Shinshu Field, men jeg kunne ikke unngå å bite merke i den reduserte kvaliteten på omgivelsene. Men til tross for noe pixelert bilde, så klarer DS seg relativt bra, og det er noe man raskt venner seg til.
Gjensynsgleden byr også på noen utfordringer. For det første så blir en del av oppgavene enklere for oss som har spilt Okami og dermed kjenner landet og vet hvor og hvordan vi finner ting. For det andre så er Okamiden et veldig lukket spill i forhold til Okami. Der man på Nintendo Wii tidligere kunne komme seg (opp på fjellhyller, ute på små øyer) kan man bare glemme å utforske på Okamiden, og ute på viddene som for eksempel Shinshu Field så er hele området delt opp i mindre biter hvor man må gå gjennom en ny portal og en ny liten loading-fase før man får gå videre. Jeg vet ikke med andre, men jeg synes det er litt for mange skritt tilbake utviklingsmessig.

Hvis vi skal ta for oss karakterene så er hovedpersonen i Okamiden sønnen til Amaterasu, kalt Chibiterasu. Jeg grøsser fremdeles ved det navnet.. heldigvis er de tro mot Okami i form av at man får kallenavn (Squiddy, Mutt, Pork Chop.. det meste er egentlig bedre enn Chibiterasu). Med seg har han hjelpere, og jeg ble positivt overrasket av at man ikke måtte forholde seg til samme menneske hele tiden, men at etter hvert som historien utviklet seg så møtte man nye mennesker som kom til å spille en rolle videre. Hver person hadde sine egenskaper i kamp, og man fikk lett et favorittforhold til de enkelte.

I Okamiden følger vi jo valpen Chibiterasu, og gjennom hele spillet forholder vi oss til «barna». Alle medhjelperne til Chibi er barn, og det samme gjelder for gudene som gir deg «brush stroke techniques»; her er det avkommet til gudene i Okami som kommer for å overlevere gaven.
Apropos «brush strokes»; vi har både gamle kjente og et par nye (man kan styre partneren sin og få h*n til å hente ting, og magnetisme). Men jeg syntes at teknikkene kom mer eller mindre på løpende bånd. I begynnelsen så ble jeg nesten nedlesset i nye teknikker og jeg ble smått bekymret for at spillet ville være over i løpet av noen få timer. Nytt for Okamiden er også at man må kjøpe seg oppgraderinger hos en lokal kjøpmann i Yamiki Village (som er et nytt sted i Okamiden). Det samme gjelder for våpnene. De er noe av det samme som i Okami, men i stedet for å finne bedre sverd oppgraderer man det man allerede har. Dette gjøres i form av at man kjøper en fornyelse med demondeler. Avhengig av hvilke du har (bein, hud, lever) og hvor mange du har av hvert eksemplar kan du få ulike oppgraderinger. Jeg likte denne varianten fram til jeg måtte løpe Ryoshima Coast opp og ned for å finne en østers å sloss med fordi jeg manglet ett jækla demonbein.

Tilbake til «brush strokes». Jeg nevnte jo i det tidligere innlegget mitt at jeg kom til å irritere meg grønn over å måtte finne fram stylusen hver gang jeg måtte tegne noe, men der tok jeg feil. Etter en liten stund er det bare ren refleks å trykke på L-tasten oppe i hjørnet, få opp tegnebildet, føre stylusen, og trykke på L igjen. I tillegg er det å bruke stylusen en drøm (!) sammenlignet med Wii-kontrollen. Og man kan bare ved et tastetrykk annullere strekene og begynne på nytt, i stedet for å måtte aktivere, få beskjed om at det var feil, og så prøve på nytt. Det jeg derimot savner er evnen til å fylle opp blekket når tiden går. I Okami vil blekket fylles sakte men sikkert opp igjen, mens man i Okamiden kun har manuell påfylling. Man lærer seg jo å hele tiden ha en gigantisk lager av blekk tilgjengelig, men det var til tider litt frustrerende.

En annen ting som var frustrerende var å ikke kunne løpe fort. Med Amaterasu i Okami kunne man akselerere løpehastigheten, men med Chibi er du stuck med én hastighet; megasakte. Da er det kanskje godt at verdenene er litt skrumpet inn, så man slipper å måtte forflytte seg over enorme strekninger.

Verdenene er jo som nevnt de samme, men jeg fikk sjelden en følelse av reprise. Jeg så med skrekkblandet fryd for meg å måtte løpe etter postmannen, sloss mot mulvarper som spratt opp rundt deg, og generelt sett gjøre ting med tidsfrister. Slapp heldigvis det. Okamiden har også spedd på med litt ekstra. Yamiki Village er ny, og du har som hovedoppgave å hjelpe til med å få flere innbyggere. Dette får du belønninger for; masse, masse «praise», butikker som åpner (hvor man kjøper oppgraderinger), og tilgang flere hemmelige rom som skjuler goder. Northern Ryoshima Coast har fått et annet preg på seg også, og man har et romfartøy som har styrtet, å utforske.
Capcom kunne vel heller ikke dy seg når det kom til tidsreiser, for man får ikke bare én, men to reiser i Okamiden. Den ene er ni måneder tidligere, der handlingen i Okami foregår, og det er artig å få være ombord på skipet som synker utenfor Ryoshima Coast før det blir angrepet av sjødragen. Jeg tenkte ikke over det med det første, men plutselig var det noe kjent med alle rommene nede i skipet, og jeg forventet nærmest å finne en stor grønn hånd som ville prøve å knuse meg. I denne tidsperioden tar vi også turen til Moon Cave (og i et lite øyeblikk trodde jeg at det var dags for en kamp mot Orochi – igjen! – og krysset fingre og tær for at det fortsatt var Amaterasu som skulle ta seg av den kampen, for jeg hadde ikke noe lyst til å hoppe rundt med en kjempetreg og lite grasiøs Chibiterasu). Det hele blir en eneste stor reprise, og ikke særlig gøy. Vi løper opp og ned for å finne ting slik at vi kan komme inn til Orochi, og når vi først er der blir det å se på kampen mellom Amaterasu (phew) og Orochi, og hjelpe til med stylusen når Susano kommer til.
Det må også nevnes at det var interessant å være på utsiden av det hele og få se Susanos ferd til Moon Cave som vi ikke fikk vært vitne til i Okami.

Den andre tidsreisen er som i Okami; 100 år tilbake i tid hvor vi har Nagi og Shiranui.. og nok en gang Orochi. I løpet av hele denne perioden med tidsreiser og what not (jeg gikk nesten i surr til slutt) samlet jeg opp STORE mengder demondeler og ikke minst penger. Jeg var regelrett søkkrik og gledet meg som en unge til å komme meg tilbake til Yamiki Village for å kjøpe alt de hadde å by på av oppgraderinger. Men kom jeg meg tilbake? Nope. Så, da var det bare å satse på at den ultimate finalen ville foregå i Chibis egen tidsperiode. Det ønsket fikk jeg ikke oppfylt.. Og jeg ble pottesur. For i Okamiden har man bare en lagringsplass. Ergo hadde jeg ikke muligheten til å gå tilbake før hele tidsreisingen begynte, holde meg der og heller samle opp det jeg kunne av demondeler og penger, og rett og slett gjøre den delen om igjen. Jeg ble enda surere da jeg var ferdig med spillet (og begynte på starten igjen) og så at jeg ikke hadde fått beholde gevinstene mine. Agh!!!
En annen ting som irriterte meg med at jeg satt fast i en verden 100 år tilbake i tid, var at jeg ikke fikk gjort ferdig alt i nåtid. Jeg hadde fortsatt uoppdagede huler å utforske, flere kister å åpne nå som jeg hadde rett teknikk, og flere monstre å bekjempe. De delene kunne jeg bare glemme å fullføre. Takk for den.

Da jeg først satt fast i fortiden ble det i tillegg en overflod av dialoger og cut scenes. Både Okami og Okamiden er preget av litt for mange scener hvor man ikke er aktivt med, og hvor man bare blir sittende å trykke «next» til den store gullmedalje. Det gikk kast i kast, og plutselig var det tid for den store finalen mot Akuro (en flyvende, lilla klump med store tenner og et øyeeple plassert i munnen).

Skuffelsen var stor. Hovedbossen i Okamiden har ingenting å stille opp med i forhold til the evilness himself, Yami, i Okami. For det første så tok det ikke på langt nær så lang tid som kampen mot Yami. Hele første del av kampen var i grunn ganske kjedelig, og ikke spesielt vanskelig å lære seg noen knep eller to. Derimot må jeg si at siste halvdel bedret seg noe, selv om «den onde halvbroren til Chibi» (eventuelt den mørke versjonen) så noe teit, og lite skummel, ut.

De andre bossene tidligere i spillet var jeg i motsetning til Akuro veldig fornøyd med. Joda, et par av de var kanskje litt enkle, men jeg jobbet lenge med den siste før Akuro; en samurai som kunne fly, og hadde lynraske og veldig helseskadelige angrep. Og her måtte du i tillegg til å sloss, holde kontroll på partneren din som stod ved en kontrollpanel. Stas. Det må også nevnes at the Witch Queen klarte å gi meg mareritt, så bra jobba!

Totalmessig likte jeg Okamiden ganske godt. Jeg skulle gjerne sett at det varte litt lengre, og/eller at jeg hadde hatt lagringer fra tidligere i spillet slik at jeg kunne tilbrakt mer tid på å lete etter skjulte skatter før jeg ble sittende fast i fortiden.
Nå gjenstår det bare å se hva Capcom kommer opp med neste gang (jeg for min del har lyst til å se igjen Amaterasu i kamp på «the Celestial Plains»), og jeg krysser alle fingre for at det blir på Nintendo Wii (eventuelt DS…) og ikke PlayStation 3. For jeg har ikke PS3.

Jeg begynte innlegget med å si at det var et hyggelig gjensyn med Nippon, men det jeg lurer på er hvordan ikke-Okami-frelste opplever Okamiden. Mye av humoren er den samme som i Okami, og spillet driver stadig vekk og viser til tidligere hendelser. Bare se på spøkelsesskipet; ingen andre enn vi som har spilt Okami vil tenke «ah, her var det noe kjent!». Vil de som ikke ha spilt Okami synes at Okamiden er kjedelig? Og eventuelt litt forvirrende? Bare noe jeg kom til å tenke på.

Legg igjen en kommentar

