Kjempemåne?

Jeg…øh…føler meg lurt? Vel, ikke direkte lurt, men heller «underwhelmed».

Aftenposten knabbet oppmerksomheten min da de skrev om at månen skulle være gigantisk på lørdagen som var, fordi avstanden mellom jorda og månen var kortere enn den hadde vært på mange herrens år. Så, hjernen min tok kanskje litt overhånd, men jeg så da for meg at månen skulle være apokalypse-typen nær. Litt sånn at hvis man ikke visste om det før man så månen den kvelden, så ville man få bakoversveis over hvor enorm den var.

Faktisk glemte jeg hele månegreiene fram til jeg igjen droppet innom Aftenposten på nett på lørdag, hvor det på nytt var skrevet en artikkel om dette fantastiske synet. Kanskje litt i overkant entusiastisk hoppet jeg opp fra sofaen og dro vekk gardinene for å se ut. Joda, månen var der den. Men var den egentlig så himla stor? Kanskje en bitteliten tanke større enn ellers?

Skuffa!

Det jeg da lurer på er om månen kan ha vært nærmere jorda på et annet tidspunkt av døgnet. At folk på andre siden av jorden fikk månen nærmest når det var deres natt.. Bare se på bildet under!

Hentet fra aftenposten.no, bilde tatt av Reuters

En sånn måne fikk ikke jeg se! Og jeg ville jo se en sånn måne (jeg mener.. når jeg først ble gjort oppmerksom på den..). Nok måneprat, dette blir bare babling. På tide å hive seg i seng.

Legg igjen en kommentar

