Små quirks

Jeg er ganske sikker på at jeg har laget flere lister om alt det rare jeg er skrudd sammen av. Vi har vært innom både «frykt og fobier» og «småting som irriterer meg«, og nå er det på tide med noen av mine små quirks.

  • Jeg kan ikke spise noe som har gått ut på dato. Matvaren i seg selv kan være i så fin stand som den bare vil, men den skal ikke inn i munnen min med mindre holdbarhetsdatoen er god. Det er faktisk «så ille» at jeg spiser/drikker ikke varen på samme dagen som utløpsdatoen. Går smøret ut 26. januar, ja da spiser ikke jeg det den 26. januar. Det er fullstendig psykisk, men jeg sverger på at maten smaker annerledes den dagen det går ut. Spesielt melk (den gangen jeg fortsatt drakk melk..); drakk jeg et glass på utløpsdatoen så smakte det surt av melka. Det var i hvertfall det hjernen min tolket det som.
    Jeg har jo også lært at egg har uendelig lang holdbarhet, og dette testet jeg ut – dere kan jo bare tenke dere konflikten som pågikk oppe i hodet mitt. Jeg ble hverken dårlig eller matforgiftet, men eggene var søren meg ikke av samme kvalitet som en måned tidligere. Usj!
  • Jeg drikker ikke melk. Jeg skrev det jo nettopp, men det fortjener sitt eget punkt. Helt plutselig sluttet jeg bare å like melk. Jeg vet jo at jeg likte det en gang i tida, faktisk likte jeg det ganske godt, men nå blir jeg kvalm bare av tanken på å drikke det.
  • Jeg liker ikke lyden som oppstår når man tar en bit av et eple. Haha, ja, det er faktisk sant! Det er noe med den lyden når tennene presses gjennom epleskallet som gir meg frysninger oppover ryggraden. For meg er det litt som «negler mot tavle»-lyd. Grøss. Hvilket vil si at hvis jeg skal spise eple så må det skrelles, og helst deles opp i båter. Jepp, som man gjør til en femåring. Tjohei.
  • Symmetri. Jeg var faktisk mer nazi på dette da jeg var mindre, men for meg er det balanse i universet når de oppbrettede jakke-/genserermene er like høyt oppe (og har like tjukk brett), samme med sokker/strømper som går utenpå buksa, eller når museflettene er like lange på hver side og strikket sitter like høyt på begge, eller at det er like mye igjen av skolissene på hver side av sløyfa. Autist, sa du? My god..

    Illustrasjonsbilde (c) "Huset med det rare.."

  • Karsefrøspirer er ekkelt! Eller, det er sikkert godt og sånt, men jeg får totalt spasmer av å se spirende frø. Kanskje jeg har hatt for mye parasittologi på skolen, men for meg ser det seriøst ut som noe insektsrelatert som tyter ut. Uuuuh! Misforstå meg rett, alt er i orden så fort det får vokst seg opp til å se ut som grass. Det er bare i starten når de ser ut som en krysning mellom baby-flått og innvollsorm som gir meg creeps (haha, for hvor mange ødela jeg nettopp karse med den sammenligningen?).
  • Liker å se at ting blir rent. Litt Bree Van De Kamp-fakter her, men jeg liker faktisk å se at ting blir rent. Det betyr ikke alltid at jeg liker å vaske, selve prosessen kan være en pest, men fy fader så fornøyd jeg er når jeg er ferdig. Skulle bare ønske at det var den samme delen som klarte å holde ting ryddig senere..
  • Takler ikke fingeravtrykk. Planter du en feit finger på mac-skjermen min er du død. Sorry, men det er sant. Vel, alt er relativt, men det knyter seg inni meg hvis jeg ser du gjør det. Brilleglass (jeg har faktisk fått meg lesebriller!), a big no-no. Jeg kunne heller aldri hatt touch telefon. Haha, jeg hadde jo ikke gjort annet enn å sitte og pusse skjermen!
  • Ikke ta på bilrattet mens jeg kjører. Det finnes ikke noe mer forstyrrende enn passasjerer som skal holde på med noe rundt bilrattet mens jeg kjører. Det være seg volumknappen på stereoen (herre, det er jo egen volumknapp på selve boksen, bruk den!) eller bytting av sang. Ligg unna rattet! Mitt ratt, mitt!
    Litt det samme er det med handlevogner. Enkelte har en lei tendens til å skulle holde i handevognen (samme hvor) når jeg triller den. Gudene vet hvorfor, men jeg får totalt noia, og må bare stoppe opp og knurre «slipp!» før jeg kan trille videre.

Så, hva med dere andre? Noen som kjenner seg igjen? Eller ser dere nå på meg som et eksperiment som har rømt fra laboratoriet?

Legg igjen en kommentar

