Første dag på ambulatorisk tjeneste

La meg bare si en ting først; norovirusinfeksjon suger! Det er i allefall det jeg tror jeg har fått i meg. Generelt «omgangssyke» (joda, norovirus er ofte synderen ved omgangssyke) varer jo gjerne en liten stund, mens norovirus kun har en varighet på 1-3 dager, hvilket passer i mitt tilfelle – selv om jeg ikke er helt tipptopp ennå. Jeg får beholde det jeg putter i meg nå, men jeg har i grunn null matlyst, enda mindre energi, og går rundt og er småkvalm hele tiden. Fun, fun. Men det er ikke det innlegget skal handle om.

I dag gikk endelig startskuddet for klinikkrotasjonene på studiet! Først ute for min del var ambulatorisk tjeneste, hvilket vil si at vi kjører rundt med en veterinær som har fått henvendelser fra produksjonsdyr-/hesteeiere på morgenen. Vi vet aldri hva som venter oss før vi møter opp, noe som gjør det en smule vanskelig å kunne forberede seg teoretisk sett. Med norovirus fortsatt herjende i kroppen hadde jeg ikke en ypperlig start på min kliniske praksis. Jeg var utmattet, hadde nesten ikke spist på 48 timer (og jeg var skitnervøs for at den halve brødskiven jeg fikk dyttet i meg til frokost ville komme i retur), var ikke spesielt snakkesalig, og klarte ikke engang å huske enkle ting som hvor mange dager det er til sammen i tre måneder. Flott Malene, godt førsteinntrykk der.

Heldigvis for min del ble det en myk start på ambulatorisk med bare to pasienter for min gruppe, slik at vi var ferdig relativt tidlig og jeg kunne dra hjem og legge meg. Og nå skal jeg være flink student; lage et system i veterinærkatalogen min (liste over legemidler), samt lese meg opp på en av diagnosene som ble stilt i dag.

I morgen håper jeg på å vise litt høyere IQ enn hva jeg presterte i dag.

Legg igjen en kommentar