Anatomisk butikk

Illustrasjonsbilde (c)www.medinor.no

De aller fleste har vel fått med seg at jeg er en veterinærstudent – hvis ikke; hei, jeg går på veterinærstudiet! Å klatre oppover på fjerde år bringer med seg ulike krav om klinisk kunnskap, deriblant suturering. Før jul gikk jeg til innkjøp av en nåleholder på den eneste butikken jeg visste om som solgte det. Jeg husker ikke selve navnet på butikken, men den ligger like nedenfor Holbergs plass, vegg i vegg med Tullin’s Café. Butikken i seg selv er for meg som en godtebutikk er for en syvåring – masse, masse morsomme ting!

Men…

Jeg er ikke typen til å klage «offisielt», men fy fader så dårlig kundebehandling de har der! Det er andre gangen jeg var der da jeg kjøpte nåleholderen. Første gang var for å kjøpe skalpellblader (vi holdt på med disseksjon i anatomi), og da var det såvidt jeg ble ekspedert (selv om det var to ansatte der!), og enda vanskeligere var det faktisk å få kjøpt bladene.

Damen: Hvorfor skal du ha skalpellblader?
Jeg: Jeg er veterinærstudent.
Damen: Men.. hva skal du bruke de til?
Jeg: Vi har disseksjon på skolen nå.
Damen: …
Jeg: Og vi trenger egne skalpellblad.
Damen: … (kikker rart på meg)
Jeg: Vi lirker fram bittesmå nerver og blodkar, så jeg trenger noe som ikke er en stor kjøttkniv.

Jeg fikk nesten lyst til å si at jeg lovet å ikke bruke dem til å påføre meg selv kuttskader. Uansett fikk jeg nå kjøpt bladene, og tenkte ikke noe mer over den noe labre kundeservicen.

Det var før jeg kom tilbake igjen. Nå vet jeg ikke om det var samme person som sist gang, med vedkommende bak disken stod kun og nistirret på hva nå enn hun holdt på med. Døren plinger når noen åpner den, altså må hun ha hørt meg. Jeg stilte meg også foran disken, og kikket på henne… mer og mer intenst. Jeg vet at du ser meg, tenkte jeg. Og..så gikk hun?! What the fuck?
Jeg må faktisk lene meg litt over disken og si «unnskyld, kunne jeg fått litt hjelp?» for å fange oppmerksomheten hennes.

Damen: Ja? (kikker oppgitt på meg, som om jeg var tidenes avbrytelse)
Jeg: Jeg skal øve meg på å sy sting, og da trenger jeg en nåleholder – hvor mye koster det her?
Damen: Hvilken skal du ha?
Jeg: Øh.. Hvilke har du?
Damen: (dyyyypt sukk)
Jeg ser at det henger nåleholdere borte på veggen og går over.
Jeg: De er ikke priset, hvor mye koster de?
Damen: Bare ta den du skal ha så sjekker jeg prisen.
Jeg: (Men jeg vil jo vite prisen først, jeg skal jo bare ha en billig en!) Ok, hva med denne?
Damen går og sjekker prisen, og i mellomtiden kommer jeg på at jeg trenger en saks også og plukker ned en som ser helt grei ut fra veggen.
Damen: Den koster X kroner.
Jeg: Ok, jeg trenger en saks også, hva koster denne?
Damen: (et nytt dypt sukk, napper saksen ut av hånda mi og lunter avgårde)

Hun kommer til slutt tilbake med saksen, og det er nesten så det kommer enda et sukk da jeg sier at jeg tar begge delene, som om det er et ork for henne å taste det inn på kassa. Selv er jeg steinansikt på dette tidspunktet. Hva er det med dette stedet som får deg til å føle deg som et stort bryderi?! Her legger jeg jo faktisk igjen penger! Det minste de kan gjøre er å vise helt vanlig kundeservice, eller helt enkelt normal folkeskikk. Nei, der var det siste gang jeg gikk. To ganger er en for mye. Sorry.

Men det holder ikke bare med nåleholder når man skal øve seg på sying, da trengs suturer også. Butikken jeg var i solgte kun i pakker á tre dusin, så det kunne jeg bare drite i. I stedet har jeg funnet en nettbutikk kalt Medinor som selger det meste av produkter til helsesektoren – blant annet suturer (og nåleholdere…grynt..). Jeg skjønner ikke en pøkk av hva alle tallene betyr, men det har i grunn ingenting å si, for alt jeg trenger er noe som har en skarp nål i den ene enden og en tråd i den andre. En av pakkene jeg fant hadde 12 sett, og sammen med to venninner fra klassen blir det fire på hver for bare hundrelappen. Kjør Lembert sutur og avbrutte madrassting!

Legg igjen en kommentar

