Hva som kan gå galt mens man lager julegodteri

I går laget jeg julegodteri! Det hørtes i utgangspunktet ut som en brilliant idé, for da kunne jeg jo legge til det som en liten ekstra ting ved julegavene. For hvor vanskelig kunne det egentlig være? Maks fire ingredienser, og det krevde ikke annet enn mikrobølgeovn for å lage det. Hah, barnemat! …tenkte jeg. Men det skulle vise seg (nok en gang) at jeg ikke har mye å gjøre på et kjøkken. Her kommer noen punkter over hva jeg fikk erfare;

  • Sirup er noe sinnssykt klissete drittsaker som er helt umulig å håndtere, og når du først har fått målt opp den mengden du skal ha, så kan du banne på at omtrent halvparten sitter igjen i desilitermålet og fucker opp blandingsforholdene dine.
  • Når oppskriften sier «stor bolle», så mener de egentlig «den største bollen du kan finne på å ha tilgjengelig på kjøkkenet ditt». Min første bolle var tydeligvis ikke stor nok, noe som resulterte i at karamellmassen kokte over inni mikroen slik at det var mer karamellguffe utenfor bollen enn oppi. Jippi.
  • …karamellguffe er veldig vanskelig å få ut av mikroen.
  • Karamellguffe som har stått og kokt i mikroen i 8 minutter er jævlig varmt!
  • Får man varm guffe på seg er det veldig dumt å stappe fingrene i det nærmeste vannet som viser seg å være glovarmt (første bollen, som jeg hadde fylt med varmtvann for å vaske ut restene). Jeg lurer på om det er mulig å få brannsår oppå et brannsår.
  • (Hihihi, det er kjempegøy å sprette kokte mandler!)
  • Mikrobølgeovnbeholderne i plastikk fra Ikea kan ikke brukes i mikrobølgeovn.
  • Smeltet plastikk lager veldig, veldig mye røyk!
  • Lurer på om brannalarmen i leiligheten reagerer på ulike typer røyk. Plastikkrøyk er i såfall ikke en av dem, for den reagerte ikke på en røyklagt leilighet (gudskjelov!!).
  • Det finnes bedre lukter enn svidd plastikk.
Legg igjen en kommentar

