Ferskvareprat #13; Fru Allergi

Det begynte som det alltid gjør når man er modig nok til å bevege seg utenfor ferskvareavdelingen. Ute i den åpne butikken er vi et lett bytte med våre hvite kokkejakker som blikkfang, og den ene kunden etter den andre huker tak i oss fordi de har trøbbel med å finne varene sine.

Fru Allergi (som jeg velger å kalle henne), spør høflig om jeg kan hjelpe henne med å finne pizzadeig, for nå har hun vært nærmest overalt i butikken (virkelig, overalt?). Jeg svarer at jeg selvfølgelig skal hjelpe henne, og leder henne bort til riktig reol. Før jeg får sjansen til å smette unna og komme meg tilbake til den delen av butikken hvor jeg hører hjemme, lurer hun også på hvor allergimaten er.

Fru Allergi: Du skjønner, jeg må nemlig ha noe til kaffen og de besøkende er allergikere.

Jeg tar henne med bort til allergireolen vår.

Fru Allergi: Hva er dette? Hvorfor er ikke varene merket?
Jeg: Merket? Hvordan da? Det er jo tydelige «allergimat»-etiketter her.
Fru Allergi (smeller en finger mot den nærmeste etiketten): Og hva skal liksom det her bety?! «Allergi», hvordan skal jeg liksom vite forskjellen her?! Det er jo helt hull i hodet å merke det sånn!
Jeg: Nå… skjønner jeg ikke helt hva som er problemet..
Fru Allergi: Hvorfor er ikke varene merket «glutenfri» og «gluten- og laktosefri»?? Hvorfor har du ikke én reol for det ene og en annen for det andre?! (legg merke til at hun sier «du», som om det er min feil.. jeej..)
Jeg: Det vet jeg ærlig talt ikke, men-
Fru Allergi: Faen, hvordan skal jeg liksom finne det jeg skal nå?! Jeg må jo ha gluten- og laktosefritt. Må jeg virkelig sjekke alle pakkene?! Det går jo bare ikke AN!! Herregud, at det er mulig å være så idiotiske!
Jeg (forholder meg rolig): Ja, du må nok sjekke hver pakke, men jeg kan hjelpe deg.

Jo flere pakker jeg finner som inneholder laktose, jo rødere blir Fru Allergi i hodet. Selv gidder hun selvfølgelig ikke å lete, så hun er ikke mye til hjelp.

Fru Allergi: Dette må jo være et lite helvete for allergikere! Hvordan forventer du at de skal finne fram i dette rotet?! (igjen, legg merke til «du»). Hvem er allergiansvarlig her?!
Jeg: Hun er dessverre ikke på jobb i dag (det er lørdag forresten), men–
Fru Allergi: Ja, det var jo jævla typisk! (hun skriker nærmest) Dette her skal dere få høre! Merk mine ord!
Jeg: Jeg kan ikke gjøre annet enn å beklage, men hun har altså fri i dag etter å ha jobbet alle de andre dagene denne uka.
Fru Allergi: Fullstendig idioti! Det går ikke an! (hører hun seg selv nå..?) Dette skal jeg gå til ledelsen med! Er butikksjefen her?!
Jeg: Nei, hun har også fri i d-
Fru Allergi: Tenkte jeg det ikke!! Er det muuulig?!
Jeg: Men, hvis du venter litt så kan du få nummeret til butikken, så kan du ringe på mandag (vær så snill og gåååå!!).

Hun nikker surt, jeg skriver opp nummeret på en lapp, og koker nesten over da jeg endelig ser ryggen hennes forsvinne ut av butikken. Jeg er gjerne sånn at jeg i etterkant av en forferdelig kundesituasjon kommer på alt jeg kunne ha sagt i stedet for å stå og nikke, smile og se dum ut. Jeg blir bare så paff der og da, og det irriterer meg grenseløst! Her er hva jeg skulle ha sagt til det neket av et kvinnemenneske:

For det første, og jeg mener ikke dette på en uhøflig måte, men nå må du rett og slett roe deg litt ned. Det er overhodet ikke min skyld, en skarve deltidsansatt, at vi ikke har delt allergireolen vår i to. Så jeg hadde satt pris på om du droppet å angripe meg som person. For uansett hvor mye du kjefter på meg, så kan jeg ikke knipse med fingrene og trylle fram din ønskereol. Dessuten gjør jeg mitt beste for å yte kundeservice her, jeg står søren meg og sjekker hver jævla pakke for deg, og noe mer kan du ikke forlange av meg!
Når det kommer til de som har allergi ville jeg tro at de kun trenger å gå gjennom denne prosessen en gang, fordi de husker til neste gang hva de kan og ikke kan spise. At du som ikke-allergiker ikke har denne evnen kan ikke jeg noe for, så ja, du må faktisk stå og lese bakpå pakkene, som enhver normal person. Men igjen, jeg hjelper deg gjerne, bare slutt å oppføre deg som en femåring!

Ah, neste gang.. neste gang..

Legg igjen en kommentar

