Glasgow adventures (del I)

(Pause fra min egentlig ganske ueffektive eksamenslesing)

Dagen var søndag 5. desember, og flyet fra Torp Sandefjord til Edinburgh hadde planlagt avreise ti over ni på kvelden. Se det skje. Ikke overraskende var flyet forsinket. Problemer i Skottland visstnok. Og det var ikke annet å gjøre enn å vente tålmodig, kaste et blikk på skjermen i ny og ne (eller nistirre som jeg gjorde) bare for å se at forrige utsettelse ble erstattet av en ny. Med tanke på at flyene hele den forrige uken hadde blitt kansellert fryktet vi (det vil si Hilde og meg selv) at enden på visa ville være at vi aldri kom oss ombord på Ryanair. Vi kunne høre flere skotter rundt om i venterommet klage høylytt over hvordan de hadde sittet fast i Norge i over en uke på grunn av kansellerte flyavganger. Hit skulle de i hvertfall ikke komme igjen med det første! Var det her jeg skulle gått bort til dem og sagt at mesteparten av de kansellerte flyene kom som en følge av at Edinburgh ikke hadde de-icing? Nuvel. Vi var heldige, og kunne stige ombord rundt halv elleve på kvelden. Derimot så det mørkt ut med toget vi skulle rekke fra Edinburgh til Glasgow. En forsinkelse på halvannen time var nok til å kjøre kjepper i hjulene våre, men vi hadde likevel et lite håp.

Det håpet kunne vi se langt etter. Det var ingen sjans i havet at vi kom til å rekke det. Så hva gjorde vi da? Mulighetene var ikke mange, men vi vurderte opptil flere alternativer. Det første som slo oss var jo at vi kunne leie bil! Yeah, biltur i Skottland, kjør på (no pun intended). Jeg er jo innmari glad i å kjøre bil, så dette så jeg positivt på. Helt til jeg kom på et par essensielle ting, that is. Venstrekjøring. Oh yes. Jeg har aldri kjørt på venstre side av veien før. Hmm.. Kanskje det ikke ville være så vrient siden bilen også ville være speilvendt? Men.. hvis bilen var speilvendt ville det si at girspaken var på venstre side. Ææh, jeg kunne jo ikke bruke venstrehånda mi til å gire med! Og blinklysspaken ville sikkert vært på høyre side av rattet. Og.. ikke nok med det; pedalene ville sikkert vært motsatte også! Krise, krise, krise. Det ville rett og slett blitt for mye å holde styr på, spesielt hvis man legger på faktorene ukjent land og by, midnatt og mørkt, slapseføre og snø, null kart, og generelt det at vi aldri hadde funnet fram til bed&breakfast-rommet vårt hvis vi hadde klart å nå Glasgow.

Så.. taxi da eller?

Heh, det var det ikke snakk om. Drosjesjåføren, en særdeles hyggelig skotte, ville ikke engang si hvor mye taksten ville komme på og pekte heller på tallet i lista si (ca. 150 pund, rundt 1500 kroner). Selv hvis vi hadde hatt masse penger, tror jeg faktisk ikke han ville ha kjørt oss fordi han ikke hadde hatt hjerte til å ta så mye betalt for det. «Ooh.. oh no, no, no.. It is way too expensive darling..!» Han foreslo heller at vi skulle sjekke vandrerhjemmet borti gata mens han ventet. Hvis det ikke var plass kunne vi komme tilbake så skulle han kjøre oss til tre forskjellige hoteller/hosteller for kun 9 pund.

Uansett, vi var stuck i Edinburgh for natten, men så var det jo et innmari fint sted å sitte fast også da. Det var jo midt på svarte natta, men overalt var det julelys og i periferien kunne jeg skimte kjempeflotte bygninger.

Vandrerhjemmet/puben, under mottoet «Drink hard, sleep easy», ga oss to senger til en relativt billig penge. Vi fikk til og med 10% avslag fordi vi «så kule ut». Kul? Trøtt i trynet, smått sulten, håret til alle kanter på grunn av vind, og en gedigen knallrosa koffert (ikke min, den var lånt!) på slep. Alrighty then.. Klager ikke jeg.
Soveplassen var av typen sovesal for jenter, med fem køyesenger. To av madrassene var allerede okkupert av to andre, og Hilde og jeg gjorde vårt ytterste for å være musestille i søken etter våre plasser. Akkurat det ble ikke gjengjeldt da alarmen til den ene jenta ringte halv fem. Høy snakking, på med alt lyset, vifta i gang på badet, røske og rive i bager og kofferter.. takk for den du!

Vi sovnet heldigvis lett igjen, men det varte ikke lenge før vår egen alarm satte i gang å ule. Den videre planen var å spise frokost (ristet brød med peanøttsmør og en kopp te, frokost med smell i med andre ord! Også jeg som tenkte at «toast» ville si klassisk toast med ost og skinke, og ikke bare «ristet brød»; skuffa..) og så stikke ned til togstasjonen og komme oss til Glasgow.

I all hast fant vi en billettautomat, og naive turister som vi var trykket vi på den første knappen som hadde «Glasgow» i seg, betalte og ventet på billetten…e.. billettene. What the..? Maskinen spyttet ikke ut én billett, men TRE! Vi hadde kjøpt tur/retur, hvilket kunne ha funket, men vi skulle jo ikke tilbake til Edinburgh den samme dagen. Æh! Så var det å løpe rundt og spørre om hvordan vi kunne få refundert pengene – og her må jeg jo nevne at skottene er ekstremt hjelpsomme og hyggelige! Dessuten, jeg har aldri blitt kalt doll, darling, love og miss så mange ganger før! Me likes! Nordmenn; vi har noe å lære!
Mannen i luka var, om noe oppgitt, veldig behjelpelig og vi fikk refundert tur/retur-billetene og skaffet oss hver vår enveisbillett. Men toget vårt hadde akkurat gått. Heldigvis var det null stress, for neste kom bare en halvtime senere.

Vel framme i Glasgow stod taxiene og ventet på oss, og det var også her jeg fikk min første erfaring om hva skottene synes om snøværet. Sjåføren gjorde ikke annet enn å klage over det forferdelige været. Forferdelig vær? Det var jo bare litt snø som falt ned. Tro det eller ei, men dette var bare smakebiten på hva som var i vente.

::Les del II her::

One thought on “Glasgow adventures (del I)

  1. Tilbaketråkk: Glasgow adventures (del II) « Glimt fra Malenes verden

Legg igjen en kommentar

