Hybridbusser

Det er kanskje ikke så mange av dem i Oslo ennå, men jeg har vært så «heldig» å oppleve tre turer med disse nye hybridbussene som både har en dieselmotor og en elektrisk motor. Greia er visstnok at det skal redusere forbruket og minimere støyen – noe jeg synes er ypperlig, så tommel opp for det!

Men.

Dette er fullstendig subjektivt; jeg synes det er helt forferdelig å sitte på med disse bussene! Samme hvor hardt jeg prøver å overbevise meg selv om at dette er kjempeflotte transportmidler som gjør godt for miljøet, så trives jeg ikke det granne mens jeg sitter der.

Hvorfor?

  1. Når bussjåføren bremser ned ved en holdeplass eller et lyskryss så kuttes dieselmotoren, og det høres helt likt ut som når man kveler en bil fordi man ikke tråkker inn clutchen ved full stopp. Rumling, motorharking, og ikke minst risting! Til å bli gal av i løpet av en 30 minutters busstur!!
  2. Når bussen begynner å kjøre igjen er det den elektriske motoren som styrer fram til bussen er oppe i 15-20 km/t (husk at jeg egentlig synes dette er bra), men det er veldig uvant at det ikke er noen lyd når bussen kjører. Hjernen min misoppfatter dette som at bussen bare ruller framover (sånn som på biler med automatgir når man kun slipper opp bremsen); og hjernen min liker dette særdeles dårlig når bussen allerede er 5 minutter forsinka – klampen i bånn for svarte!
  3. Idet bussen kommer opp i nevnte fart så er det en ny runde med rumling, motorharking og risting. Gaaaaal!
  4. Bussene er kanskje miljøvennlige for folkene på gata, men de er ikke særlige skånsomme for de av oss som sitter inni med den enorme flombelysningen! Jeg kan takle det i dagslys, men jeg holder på å smelle skallen i vinduet på kveldstid fordi det er altfor lyst og jeg regelrett for vondt i øynene og hodet. Så da prøver man å se ut, men det går jo ikke.. Spotlightene gjør det umulig å kunne se ut av vinduet fordi man kikker rett i sitt eget speilbilde. Jeg vet ikke med dere, men jeg har ikke noe behov for å sitte å glane på meg selv i 30 minutter.
  5. Dessuten er det færre sitteplasser, og man lager da virkelig ikke nye busser med færre sitteplasser?!
4 thoughts on “Hybridbusser

  1. Kunne ikke vært mer enig med deg. Jeg har «heldigvis» bare sittet i bussen en gang, men jeg kunne ikke skjønne hva som var greia med denne stoppe-diesel greia. Jeg ble bare irritert over sjåføren fordi jeg trodde han ikke kunne kjøre, helt til jeg forstod at det var den elektroniske delen som slo inn.

    Jeg håper virkelig de slutter med de bussene, fordi det rett og slett var ubetalelig!

    • Mhm, enten det eller at de flytter de nye bussene over på noen andre linjer som vi ikke tar ;)
      En annen ting jeg har lagt merke til med bussene er at jeg tror det er valgfritt om man slår om til elektrisk når man stopper. Forrige gang jeg havnet på en av de bussene så var det enkelte ganger hvor den ikke stoppet helt opp. Og det verste; det var kjempemye rumling og risting! Mer enn en vanlig buss når den står og går på tomgang.

      Men, for min del er nok flombelysningen verst. Haha, jeg sitter jo nærmest og myser!

      • Hehe, da kan jeg kalle meg heldig, som flytter snart over på hellige t-bane! Men jeg krysser fingrene for din del og håper 37 og 54 bussene kan få slippe den flombelysninga!

Legg igjen en kommentar

