Film: Harry Potter and the Deathly Hallows del 1

Dette innlegget kommer til å inneholde spoilere, men frykt ikke, du må trykke deg inn på selve innlegget for å se alt jeg skriver. Dette er ingen anmeldelse av noe slag, men kun mine personlige meninger og tanker om enkelte scener.

Innledningsvis kan jeg jo si at jeg liker filmen. Herre, jeg har jo prestert å se den tre ganger allerede, så noe må det jo være! Likevel klarer jeg ikke å hoppe opp og ned og juble over at det er den beste filmen i serien. Kanskje med tiden (les: når del 2 også har kommet), fordi man kan ikke unngå å tenke at man ikke har fått nok. Når siste scene kom og gikk satt jeg fortsatt med en «nei, vent, gi meg mer!»-følelse. Hvilket jo er logisk, siden dette bare er første halvdel av det som er favorittboken min i serien.

Jeg vet ikke med dere andre, men jeg har en merkelig følelse som jeg ikke klarer å beskrive. Jeg bare.. klarer ikke å være like gira over denne filmen som jeg har vært med de andre (med unntak av Prisoner of Azkaban, som jeg mislikte sterkt). Det er noe som skurrer, og jeg klarer ikke å sette fingeren på hva det er. Men igjen, det kommer nok til å endre seg. Jeg har tenkt litt på at det kan ha noe å gjøre med at de ikke er på Hogwarts..? Vanskelig å si.

Filmen er veldig tro mot boka, hvilket jeg liker (igjen; gå og hjem deg Prisoner of Azkaban!), men det er jo ikke til å stikke under en stol at det var enkelte scener jeg gjerne ville ha sett og scener jeg syntes var litt mangelfulle. Jeg lister tankene mine opp i tur og orden, prøver å holde meg kronologisk med hvordan ting skjer i filmen, og starter med det negative før jeg hopper over til det positive med filmen.

Det første jeg reagerte på var at vi ikke fikk se avskjeden til Dudley! Åh, som jeg hadde gledet meg til å se denne scenen fordi den er så utrolig fin i boka. Det hadde jo ikke vært så vanskelig å lage heller, så jeg skjønner ikke hvorfor de ikke tok det med. Hva gjør vel et ekstra minutt i filmen?

Hedwigs død. Meh. Jeg hadde vel egentlig ikke noe i mot at de endret scenen, men selve døden til Hedwig påvirket meg noe særlig. I boka derimot! Der tyter det fram tårer i øyekroken. Moodys død var heller ingen stor høydare.

Bill Weasley – jeg vet ikke, men skuespilleren ser så absolutt ikke ut som den Bill Weasley jeg har et bilde av når jeg leser bøkene. Han var altfor puslete, veldig lite maskulin, og.. ikke spesielt attraktiv..

Hele greia med at gjengen skulle fly til the Burrow og ikke til sine spesielle lokalisasjoner hvor en portkey ventet på dem som det er i boka. Men, jeg kan tilgi dem. Derimot syntes jeg scenen med Voldemort og Harry oppe i lufta var skuffende dårlig, og lite «forklarende». Jeg merker at jeg er ekstremt spent på hvordan filmskaperne løser problemet rundt wandlore’en. For her får vi jo ikke akkurat vite mye..

Scenen med Ginny og Harry hvor han hjelper henne med kjolen. Kleeeeint! Jeg har ikke noe i mot Bonnie Wright, men hun er ikke Ginny for meg. Og det er jo absolutt ingen kjemi der! Huff, jeg gremmet meg. Heldigvis ble det humoristisk med George luskende i bakgrunnen. «Moooornin’..»

Scrimgeour var bra av utseende – ganske lik hva jeg hadde sett for meg. Men han var ikke på langt nær så irriterende og innpåsliten som han er i bøkene. Noe jeg savnet.

En ting som kanskje er vanskelig å få frem på film er håpløsheten Harry føler i forhold til dette med historien til Dumbledore. At han føler seg etterlatt med null og niks..

Fellen i Grimmauld Place var litt.. rar..? Eller, den var grei nok, men ikke akkurat som i boka. Dessuten syntes jeg det var lite Grimmauld Place generelt. Jeg skjønner jo at det er et dødpunkt i boka, og ikke ville tatt seg noe bra ut på lerretet. Og Kreacher! Jeg savnet virkelig fortellingen til Kreacher! Og selve bondingen som oppstår mellom husalven og trioen. Jeg savnet også, selv om det ikke hadde noen betydning, når Kreacher smeller til Mundungus med en stekepanne i hodet.

Hele Ministry-greia var så kort! Også tok jo ikke Harry med seg øyet til Moody. Greit, greit, ubetydelige detaljer.. I know..

Jeg synes ikke de får fram hvor krise det egentlig er at tryllestaven til Harry blir ødelagt. Dette var jo hans eneste våpen mot Voldemort. Den ene tingen som holdt han forholdsvis trygg. Og forresten, forklarer de noen gang hva den speilbiten er? Jeg vet jo selvsagt hva det er, men de som ikke har lest boka må vel lure..?

Rommet til Luna og tegningen hennes!

Jeg synes heller ikke de får fram linken mellom Voldemorts navn og det at Death Eaters «tilfeldigvis» dukker opp. Hmm.. Heller ikke så viktig for filmen innser jeg.

Men! De to viktigste punktene av dem alle! Hele wandlore-greia! Kommer vi til å få mer forklaring i del 2? Og selvfølgelig; horcruxene. Jeg hadde håpet at filmskaperne skulle sno inn litt informasjon om horcruxene i denne delen, men neida.. Hvilket får meg til å bli ekstremt nysgjerrig på hvordan trioen i filmen skal komme fram til at Voldemort var ekstremt opphengt i å få tak i eiendeler som hadde tilhørt grunnleggerne av Hogwarts. Uff, jeg kan nesten se det for meg; trioen bryter seg inn i hvelvet til Bellatrix og ser «tilfeldigvis» kruset med Hufflepuff-emblemet, og tenker «aha, kanskje den?!». Eller, kanskje de spiller på at Harry kan føle horcruxen. Litt som han gjorde med medaljongen; med en gang han gikk inn i rommet nede i the Ministry, hvor Umbridge satt, sa han «It’s here.».

Nå over til de positive innslagene!

Generelt sett med filmen, så liker jeg at den er preget av alvoret som utspiller seg, men samtidig er det rom for litt latter her og der.

Åpningsscenen med Rufus Scrimgeour var innmari bra! Det var også scenen hvor Hermione sletter hukommelsen til foreldrene sine, og hvor alle bildene av henne viskes ut i tur og orden.
Og Malfoy Manor! Herre min hatt! Huset i seg selv. Alan Rickman som Snape. Ekle Voldemort. Charity Burbage som henger i luften over bordet. Den knekte Malfoy-familien; Jason Isaacs (Lucius Malfoy) er simpelthen fantastisk, og det samme kan sies om Tom Felton (Draco Malfoy). Og creepy, creepy Pius Thicknesse! Uh, vemmelig.

The 7 Potters. Jeg blir imponert over skuespillertalentet til Dan Radcliffe her! At han klarer å portrettere alle de forskjellige karakterene på en så bra måte er beundringsverdig. Jeg kunne levende se for meg at det egentlig var Hermione, Fred og George inni hver sin Harry-figur. Må også skyte inn at Mundungus Fletcher var festlig!

Scenen hvor Fred ser til broren sin i the Burrow etter at George har fått øret sitt blåst vekk. Jeg liker det så godt fordi det er litt for sjeldent at vi får se tvillingene gjøre en skikkelig scene, annet enn å komme med replikker her og der. I denne scenen for vi se dem spille.

«Oh, I’ve interrupted a deep thought haven’t I? I can see it growing smaller and smaller in your eyes.»
«Come on father, Harry doesn’t want to speak with us right now, he’s just too polite to say so.»
Åh, som jeg digger Luna!

De tre Ministry-ansatte som trioen forvandles til var helt fantastiske! Makan til bra skuespill skal man lete lenge etter! Igjen var det dette med at jeg lett kunne lene meg tilbake og tro at det faktisk var Harry, Ron og Hermione på innsiden. Jeg holdt på å le meg ihjelp av reaksjonen til Runcorn/Harry og det lamslåtte ansiktsuttrykket da han plutselig står ansikt til ansikt med Umbridge og medaljongen.
Yaxley var også genial! Og! Jeg likte hele den seansen hvor trioen flykter fra the Ministry med Yaxley hengende på. Jeg klarte ikke å se det første gangen, men hvis man følger ekstra godt med kan man se at de først «lander» ved Grimmauld Place før de ender opp i skogen. En liten visuell detalj jeg syntes det var fint at de klarte å få med.

Det er jo selvfølgelig en del dødtid under hele denne «campingturen», og jeg følte de hadde klart å løse det fint ved å la radioen og Pottercast spille i bakgrunnen mens de forflytter seg fra sted til sted. Uten ville nok de scenen ha vært fryktelig kjedelige, og radioen gir oss noe å følge med på. Det synkende humøret til Ron er også veldig bra vist, og Rupert Grint gjør nok en stor skuespillerprestasjon.

Krangelen mellom Harry og Ron. Veldig bra utført!

Ekstrascene nummer to; Harry og Hermione som danser. Utrolig fin scene. Jeg liker at det er Harrys «tur» til å hjelpe Hermione litt, siden det alltid er hun som holder styr på ting. Jeg liker også at det er over så fort. Det viser litt at ja, det er befriende for en liten stund, men det er ikke nok til å få dem til glemme hva de egentlig har begitt seg ut på.

Kirkegården var også en av mine favorittscener. Utrolig fint laget!
Og Bathilda Bagshot; fyttisatan så ekkel hun var! Jeg hadde nok også følt at hele denne seansen var litt mer skummel hadde jeg ikke visst på forhånd hva som kom til å skje. Det er mer skummelt å lese det i boka. Men for all del; jeg skvatt rett som det var når Nagini hogg til.

Dette er en veldig liten scene; men jeg lo godt da Harry tester ut den nye tryllestaven han fikk fra Ron, på den lille flammen. En annen liten scene er når Hermione klipper håret til Harry og plutselig sier «oh my god!» og Harry panisk tar seg til bakhodet.

Animasjonen av historien om de tre brødrene. Wow! Utrolig bra! Og Emma Watson hadde en veldig fin fortellerstemme. Men ja, jeg likte den animasjonen veldig godt.

Tortureringen av Hermione var også bra utført, og selve Bellatrix er innmari bra! Tidligere har jeg tenkt at Bellatrix ikke er gal nok, men Helena Bonham Carter har klart å gjøre Bellatrix til sin egen, og jeg likte skuespillet hennes i denne filmen.

Dobbys død. Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skal si om scenen. Den er fin og rørende, og jeg burde ha sittet med tårer rennende nedover kinnene mine. Men.. ingenting. Selvfølgelig ble jeg trist, men jeg husket det hele fra boken, og derfor var jeg forberedt hele veien. Dessuten tror jeg kanskje at jeg hadde «grått meg ferdig» da jeg leste boka..?

Avslutningsscenen med Voldemort over graven til Dumbledore; en bra cliffhanger uten å være noen cliffhanger. Et bra sted å splitte filmen!

Puh, jeg tror jeg har fått med meg det jeg ville skrive. Nå er det bare å glede seg til del 2 neste sommer!

2 thoughts on “Film: Harry Potter and the Deathly Hallows del 1

  1. Dårlig gjort å skrive så langt sånn at jeg ikke får skrevet masteroppgave! Jeg synes filmen var utrolig mye bedre enn de to foregående. Kanskje bedre enn alle når jeg tenker meg om! Det jeg liker aller best er at de ikke har hatt like «dårlig tid» i denne filmen med altfor raske skift og hopp og intens stemning som aldri får roet seeg ned. Godt trekk å dele opp filmen i to. Og ja, heia Luna!

    • Hehe, my bad ;)
      Men ja, jeg er veldig enig i at man hadde god tid i denne filmen og dermed ikke hoppet så raskt framover. Sånn sett er filmen betraktelig mye bedre enn de foregående. Så jeg tror mye av grunnen til at det «skurrer» for meg er at jeg gjerne skulle hatt del 2 nå med en gang. For meg er ikke del 1 (naturlig nok) «ferdig» på en måte.
      Det skulle nemlig ikke forundre meg at DH blir favoritten av dem alle når jeg har fått hele pakka med både del 1 og 2 ;)

Legg igjen en kommentar

