SMIL!

Forrige lørdag på jobb hadde vi en time midt på dagen hvor vi fokuserte på smil. I en hel time registrerte vi hvor mange smil vi fikk tilbake fra kundene etter at vi selv prøvde å få/fikk øyekontakt med dem og ga dem et smil først. Det var en merkelig time, og jeg ble helt opphengt i å legge merke til hvordan kundene reagerte da jeg stod foran dem. Selvfølgelig ble det en intern konkurranse mellom oss i ferskvaren, og gjett hvem som vant med 22 smil av totalt 26 ekspederte kunder; moi!

Men tilbake til kundene. Når jeg først var så obs på å legge merke til dem, ble jeg bare enda mer fokusert på å få dem til å smile. Enkelte (spesielt de som hverken møtte øynene mine eller smilte) må ha trodd at jeg hadde en merkelig diagnose sånn som jeg stod og bare gliste bredere og bredere for å få dem til å gjengjelde det. Men, desto mer gøy var det da de helt på tampen måtte gi tapt og trakk litt på smilebåndende i det jeg nærmest jublet «ha det bra da!». Score, enda et poeng til meg!

Det er et fint prosjekt, og jeg ser jo at kundene får en mye hyggeligere handleopplevelse når de bak disken viser at de ser dem og er hyggelige. Jeg lærte i hvertfall at øyekontakt er alfa og omega, for det var innmari irriterende å prøve å møte blikket til de fire tullingene som kun stirret ned i disken vår. Faktisk syntes jeg det var frekt. Og det gjelder å snu litt på flisa også; hvis vi som jobber i butikk ikke møter blikket til kunden, men i stedet har fokuset et helt annet sted, så er det irriterende og frekt overfor dem.

Jeg holdt fokuset hele den lørdagen, og faktisk hadde jeg det betraktelig mye hyggeligere ute blant kundene når jeg ga uttrykk for å gå på lykkepiller. Kundene har nemlig litt problemer med å være sure og grinete overfor en person som ikke gjør annet smile og le. Selv dama som kjeftet på meg fordi reolen med allergimat ikke var kategorisert etter hennes standard (som skal være så heldig å få sitt eget blogginnlegg senere) klarte ikke å vippe meg av pinnen, selv om jeg kokte innvendig – men det visste ikke hun, da alt hun så var en overbehjelpelig ferskvareansatt.

Legg igjen en kommentar

