Kaaaaffeeeeee….

Jeg har blitt et kaffevrak. Det måtte jo skje før eller siden. Nå har det blitt sånn at jeg er Malene uten hjerne hvis ikke jeg har fått kaffe. Eller, mer korrekt sagt; hvis jeg skylder søvntimer og så ikke har fått kaffe i meg. Sover jeg lenge nok har jeg ikke noe behov for koffeinet, men så er det sjelden jeg får til å gjøre akkurat det.

Men jeg ser ikke noe negativt med det. Jeg synes fortsatt ikke smaken er noe å juble over, og jeg drikker det ikke fordi jeg synes det er godt. Jeg drikker det fordi de små grå våkner til live – noen ganger lurer jeg på hvordan jeg har klart å overleve tre år på veterinærstudiet uten.

Problemet som nå har oppstått er at det blir mye jobb å lage seg kaffe når man a) kun har en presskanne og b) denne presskanna er så liten at det kun er nok til en kopp (smarte Malene som tenkte at en liten presskanne var alt hun kom til å trenge). Så.. kjøkkenbenken min er fortsatt for liten til at jeg skal anskaffe meg en kaffetrakter, og jeg gidder ikke (les: vil ikke bruke penger på) en ny og større presskanne. Derfor spør jeg dere kaffekjennere; kan man bruke presskannekaffen flere ganger? Altså, hvis jeg har laget meg en kopp, kan jeg fylle på med nytt varmtvann med en gang og få like god kaffe, eller er pulveret da «brukt opp» og man får bare skvip?

Noen lurer sikkert på hvordan det går med NaNoWriMo, og til dere sier jeg bare HYSJ! Vi snakker ikke om det nå… Men igjen har NaNo klart å presse meg over i studiemodus og jeg har nå tatt fatt på pensum jeg har utsatt i det uendelige – og akkurat i år er det en større bragd enn de 1667 ordene om dagen.

3 thoughts on “Kaaaaffeeeeee….

  1. Tilbaketråkk: *snork* « Glimt fra Malenes verden

  2. Hvis du syns kaffen smaker hoppetau uansett så er det ikke noe i veien for å brygge ny kaffe på samme grutt. Når man trekker kaffe er målet for de flese som faktisk liker aromaen å trekke den så fort som mulig for å få mest mulig kaffesmak og minst mulig koffein. Koffeinet trenger nemlig noen minutter på å løsrive seg fra kaffebønnene. Det samme skjer i teen din når du glemmer å ta ut teposen – den blir bitter! Dette er koffeinet i tebladene som har løsrevet seg.

    På blindern får jeg koffeinkick (kvalme, skjelvinger) om jeg drikker en dobbel kopp kaffe fra kantina på tom mage. Drikker jeg en dobbel kopp fra Trygve skjer ikke det samme. Grunnen er at de trekker omtrent halvannen liter om ganger, mens kantina trekker kanskje fire. For at fire liter vann skal trekke gjennom all den grutten tar det lenger tid, ergo sykt høyt koffeinnivå.

    Hvis du vil ha en større presskanne kan du få en fra pauserommet mitt. Det ligger ca 15 presskanner der (før hadde de ikke trakter). Majoriteten er små som den du har, men jeg er sikker på at vi klarer å grave fram en større en!

    • Wehey! Jeg kan jo gjøre et forsøk på å lage en ny kopp på samme presskannekaffe. Alltids verdt et forsøk, for jeg synes det er smått irriterende å vaske ut presskanna for å lage en ny kopp.
      Hvis det skjærer seg så kommer jeg gjerne på tokt til pauserommet ditt for å rappe med meg en større presskanne ;)

Legg igjen en kommentar

