Sunn livstil rett i søpla

Jeg en sjokoholiker av uante dimensjoner. Du kan ikke tilby meg noe bedre enn sjokolade, og da gjerne i form av Smash, Kvikklunsjmelkesjokoladen, Sport Lunch… ja, altfor mye godt der ute. Jeg er derimot ingen tilhenger av trening. Skulle gjerne gjort det, for jeg tror at jeg innerst inne liker å trene og jeg liker følelsen jeg sitter igjen med etter en skikkelig økt (hvis du ser bort i fra stive muskler), men det er sjelden jeg gidder eller orker.

Dere ser kanskje at denne kombinasjonen ikke er den beste, sånn helsemessig sett? Det gjorde nemlig jeg. Dermed fikk jeg et ønske om å bli bittelitt sunnere. Sjokolade skulle nå byttes ut med yoghurt og nøtter, og hvis jeg fortsatt følte sukkersuget ga jeg meg selv lov til å innta sjokomelk eller skikkelig mørk sjokolade.
Jeg skulle også begynne å trene mer i form av å gå tur eller sykle på ergometersykkel i en time – gjerne flere ganger i uka. Malene skulle bli sunn NÅ – oh yeah! Motivert til tusen!

Men sånn skulle det altså ikke gå. Ikke fordi jeg sprakk, men fordi jeg så ut som en ballong. Åjada. Her hadde jeg trent nesten hver dag i to uker, ligget unna sjokolade og annet godteri, spist sunn Activia-yoghurt, og knasket mandler og hasselnøtter så det tøt ut av ørene mine. Man skal da ikke øke i bukomfang da?! Jeg kødder ikke når jeg sier at jeg så ut som om jeg var gravid i 7. måned. Så jeg spiste enda mer Activia for det skulle jo hjelpe mot oppblåst mage (spiste mange om dagen!), men jeg ble bare enda verre.

Jeg gikk i tankeboksen.

Så! Så kom jeg på en mulig forklaring! Jeg drikker ikke melk. Jeg har ikke drukket melk på nærmere fire år (seriøst, jeg brekker meg bare jeg tenker på det). Dette kombinert med at mennesker generelt produserer mindre og mindre laktase (enzym nede i tarmen som bryter ned laktose) jo eldre vi blir – fordi vi ikke trenger melk som næring lenger – vil jeg hoppe til konklusjonen at jeg har et snev av laktoseintoleranse. I så fall er det jo ikke rart at jeg svulmet opp som en ballong på bristepunktet, eller hadde magekramper som nesten har kverket meg! Jeg har jo så å si drept tarmen min ved å pøse på med sjokomelk og yoghurt!! Er det mulig.. Så der gikk de matvarene i søpla.

Men det stopper ikke der. Jeg ville fortsatt være sunn. Akkurat dét skulle vise seg å være enklere sagt enn gjort. Grønnsaker som gulrot og agurk gjør meg bare mer sulten. Frukt som epler, bananer og pærer fører til oppblåshet (de også) og store magekramper. Så leser jeg at mørk sjokolade kun er sunn i den forstand at du ikke orker å spise så mye av den, for faktisk inneholder den like mye, hvis ikke mer, fett som lys sjokolade. Fanden! Men da får det bli med nøttene. Eller.. neida! Nøtter inneholder mye kalorier. PS; jeg teller ikke kalorier, jeg har bedre ting å gjøre.. Likevel; wait, what?!

Konklusjonen er at jeg ikke kan gjøre noe riktig. Sunn matlivstil er tydeligvis ikke noe for meg. Så får jeg heller prøve å være flink på treningsfronten.

Legg igjen en kommentar

