Kaffe

Jeg, en kaffedrikker? Det har tatt sin, det skal gudene vite, men nå har jeg sakte men sikkert begynt å like smaken av kaffe. Den tidligere brune vannsuppa som smakte surt og generelt høgg har klart å slå rot et sted inni meg. Jeg skal ikke rope ut at jeg er kjempefan ennå, men det kommer seg. Og jeg har blant annet innsett at den herlige oppkvikkende effekten koffein virkelig er en nødvendighet i en studiehverdag – hurra for hyperaktivitet.

Merkelig nok har jeg gått motsatt vei av hva som er vanlig. Folk som ikke liker kaffe begynner gjerne med kaffe mocca og kaffe latte, eller store mengder fløte og sukker oppi den svarte kaffen sin; jeg derimot har gått rett på svart kaffe. Helt bar. Er det rart det har tatt tid? Men fram til nå (okaj, kanskje noe ennå også) har jeg ikke likt selve kaffesmaken, og da hjelper det lite om man dytter melk og sjokolade oppi – det smaker fortsatt kaffe der!

Forhåpentligvis vil lesedagene framover kunne utnyttes litt bedre nå som jeg slipper å bruke tre timer på å våkne inni meg.

..også må jeg se å få kjøpt meg en liten, nett kaffetrakter for pulverkaffe smaker dritt.

5 thoughts on “Kaffe

    • Uuh, ja! Det er jo en strålende idé siden jeg ikke har maksimalt med plass på kjøkkenet. En presser er jo betraktelig mer hendig enn enn svær kaffetrakter, og selv om presskannekaffe er dyrere enn filtermalt, så er jeg jo ikke så avhengig av koffein (ennå) at jeg kommer til å lide økonomisk sett ;) Takk for tipset!

  1. Eller invester i en wilfakvern i tillegg til presskannen. Da maler du 60 gram kaffe pr liter vann (30 pr halvliter osv), trekker i fire minutter og har noe av den best svarte kaffen som kan lages :-)
    Billigere og bedre får du det ikke hvis du skal ha svart kaffe!

    • Takk for tipset, det er notert :)
      Hvordan vet man at man har 60 gram kaffe? Jeg skjønner jo at man muligens bruker en kjøkkenvekt, men er det noen annen finurlig målemetode for de som ikke har slike små hendige vekter?

      • Vil anbefale en digital kjøkkenvekt – de trenger ikke koste så mye. Men, bruk eventuelt en standard måleskje. Det hender de ligger, og er gratis, ved kaffehylla i diverse dagligvarebutikker. Det står som oftest på de hvor mye de rommer, men jeg tror de som oftest er på 6 eller 7 gram. 6 * 10 = 60. 7 * 9 = 63. Begge deler er nærme nok :-)

        -jh

Legg igjen en kommentar

