Lukter fortsatt fjøs

Illustrasjonsbilde (c)www.allbreedsblog.com

Det er over en uke siden vi hadde om reproduksjon på kyr og fikk lov til å prøve oss på rektalisering, men minnene er fortsatt ferske. Kun én gang tidligere har jeg stappet underarmen min inn i rompa på ei ku, og den gangen var det på ei som var åtte måneder drektig – altså var det trangt, og jeg kjente bare en stor hard masse (som visstnok var kalven). Derfor hadde jeg ikke så store forventninger og gikk inn i det med et åpent sinn kan du si.

Og for en absurd opplevelse!

Det er jo som du kan forestille deg; du stikker hånda og hele underarmen din inn i endetarmen på et dyr. Det er bløtt, det er varmt, tarmens peristaltikk kommer i bølger over armen din (weeeird!!), og du aner egentlig ikke hva det er du kjenner eller ikke kjenner. Første tanken som slår deg er «øh, jeg kjenner jo bare bæsj», og det er korrekt. Hvilket bringer oss videre til den..eh..manuelle tømmingen av kuas endetarm. Dermed blir det brått litt mer romslig, men fortsatt er det ganske bløtt, og det eneste holdepunktet du har er å kjenne bekkenbeinet. Også er det jo hele tiden spørsmålet om hvor langt inn du må med armen, hvor mye du kan «ta i», og hvordan en livmor egentlig kjennes ut gjennom tarmveggen. Mildt sagt er det ikke lett å være nybegynner.

Kua har også to teknikker for å lage plunder for deg; enten klemmer hun til med alt hun har (gjør noe innmari vondt fordi hun klemmer av nesten all blodtilførselen i armen din, og holder hun på lenge nok vil armen og hånda di visne) eller så fyller hun tarmen med gass, utvider tarmen og lager det de kaller «et ovnsrør». Da sistnevte skjedde sprutet jeg ut i latter. Tenk deg å gå fra å ha noe mykt rundt armen din til plutselig å kunne veive opp og ned, og til sidene uten å treffe tarmveggen! Jeg er sikker på at jeg kunne ha presset inn enda en arm eller to. Men det er ikke stort du får gjort når kua har laget ovnsrør, og du blir nødt til å vente til det passerer før du kan fortsette med arbeidet.

Hva arbeidet er, spør du?

Jeg ser jo nå at jeg har glemt helt å si hvorfor jeg rektaliserte dyra. Kort fortalt er det for å kjenne på livmoren og eggstokkene. De drevne bruker så informasjonen de fanger opp til å bedømme hvor i brunstsyklusen kua er. Jeg var heldig hvis jeg i det hele tatt skjønte hva det var jeg hadde tak i. For ja, selv om det virker umulig å skulle ta tak i noe (det vil si et annet organ) gjennom tarmveggen, så var det lettere enn jeg hadde forestilt meg. Jeg fant livmorshalsen på alle dyrene jeg prøvde meg på, kunne gjette meg fram til livmoren på to av dem, og fant en eggstokk ved ren tilfeldighet/flaks. Bedre enn ingenting, men jeg skjønner ikke hvordan de erfarne navigerer seg rundt der inne, for man jobber jo praktisk talt i blinde.

4 thoughts on “Lukter fortsatt fjøs

  1. Hehe fantastisk! :) Eg har så mange gangar stått å sett på dyrlegande halde på , og lurt på korleis det kjennes ut og kva dei kjenner – kjekt å få litt reine skjære fakta! :)
    Likte innlegge veldig godt :)

    • Takk! Så hyggelig at du likte innlegget (og bloggen min generelt) :) Jeg kan jo friste med at det vil komme flere innlegg av denne typen ettersom vi får mer og mer praktisk undervisning på skolen. Blant er det et frustrasjonsinnlegg om min andre gang på rektalundersøkelse på ku ;)

      Tittet innom bloggen din nå kjapt og det ser ut som en blogg jeg vil like :) Kjempefine bilder! Skal ta meg litt bedre tid når jeg ikke sitter og stressprinter ut alle mulige slags forelesningsnotater og lese litt mer.

Legg igjen en kommentar

