Neida, du er da ikke syk!

Jeg har vært hos legen i dag. Grunnen til det er, som jeg sikkert har nevnt flere ganger her på bloggen, at jeg er syk for tredje gang på to måneder. Hver gang jeg har vært syk har jeg holdt på i 2-3 uker, og såvidt blitt frisk fra forrige runde før jeg starter på en ny en. Hodepine, tette bihuler, rennende nese, vonde øyne – gjør det ikke innmari lett å konsentrere seg om pensum og lese de umenneskelige mengdene med pensum jeg har foran meg. I stedet ligger jeg og er en zombie hver dag etter skolen fordi jeg er sliten og trøtt, og øynene verker. Det er ikke normalt. Så, jeg gikk til legen.

For det første innledet legen min konsultasjonen med å fortelle om at vi nordmenn har for lite klær på oss om sommeren, og at topper og korte shorts ikke er egnet for norsk sommer. Derfor var det alltid mange syke nordmenn på sommeren og høsten; når vi minst venter det. Jeg følte meg som en skikkelig hypokonder, men fikk poengtert at jeg hadde vært syk siden midten av juli og at jeg aldri så ut til å bli frisk. Det resulterte i en mengde prøver; vi tester for det meste! CRP, streptokokker, influensavirus, hemoglobin, senkning, stoffskiftehormoner, jern, B12, og gudene vet hva. Det ble tatt tre prøveglass med blod og to svaberprøver – hvorav den ene var en lang tynn Q-tips som ble stukket langt oppi nesa mi og ned bak i svelget, fy fader så vondt det gjorde! Det var ikke overraskende at den kom tilbake gjennomtrukket av blod.

Men resultatet?

Nada.

Alle blodverdiene kom tilbake negative. Ingenting feil. Vel, det kan fortsatt være noe med jern og B12, og noen andre greier som måtte sendes avgårde, men bortsett fra det var jeg «frisk».

Konklusjonen?

Kle på deg mer klær, ikke frys, spis mer grønnsaker, og ikke stress så fælt på jobben.

…hvilket jeg kunne ha tenkt ut selv. Så… jada, takk for opplysningen!

PS; Jeg vil blogge om rektalisering av ku og blodprøvetaking av gris, men jeg orker ikke akkurat nå. Så… stay tuned!

2 thoughts on “Neida, du er da ikke syk!

    • Sant nok. Blir i hvertfall spennende å se om det er noe i veien med jernnivået siden jeg ellers er så slapp. Det er nesten så jeg håper at det er for lavt, for på det viset kan jeg gjøre noe med det. Det verste jeg vet er å være «unormal» uten at noen finner en årsak til det.

Legg igjen en kommentar

