Den halte søya som ikke var halt

Denne uka befinner jeg meg på skolens klinikk for produksjonsdyr, men det er uhyre lite spennende å fortelle om. Jeg håper, og krysser alle fingre og tær, at det bare er fordi det er få pasienter inne og ikke noen særlige fancy kasus – for dette var uka jeg hadde gledet meg til. Ingen av dyrene jeg har sett på til nå (uuh, hele tre stykker..) har vært spesielt lærerike. Joa, greit å øve på å finne lymfeknuter, lytte på hjerte og lunger, stikke hånda inn i munnen på kua for å få henne til å gape opp, og klemme på ledd, men fortsatt; en smule kjedelig. Eller ‘vanlig’ er kanskje bedre å bruke. For jeg trenger erfaringen, ingen tvil om det, og da blir det feil å si at jeg kjeder meg (tida flyr jo faktisk unna som bare det!).

I dag slapp jeg i det minste unna den verste fjøslukta da gruppa mi fikk i oppgave å undersøke ei søye som var halt. Bare at det viste seg at hun ikke var halt. Eller, det er mulig hun var det, men hun viste ingen tegn til det og tasset rundt på alle fire bein. Avbelaster hun kanskje det ene bakbeinet? Står hun litt skjevt? Er det en hevelse på det ene framkneet? Er metatarsus litt større på høyre enn på venstre? Er klauvene litt mer slitt her enn på resten? Er lymfeknuten på den ene siden litt større enn den motsatte? Vet ikke, vet ikke, vet ikke! Hva sier journalen egentlig? Søye. Halt på ett av beina. Jamen, hvilket bein?! Suuuukk.
Holdt forresten på å daue av varme da jeg i tillegg til min egen bukse og t-skjorte og klinikkens fjøsdress (i størrelse «telt») måtte ha på meg enda et lag med overtrekkstøy (et krav i forhold til scrapie) for å kunne gå inn til søya.

Av andre «interessante» ting; jeg er syk igjen. Jeg er nesten villig til å si at det er fjerde gang på tre måneder, men jeg er redd det fortsatt er sykdom nummer tre som sitter igjen, og at jeg bare hadde to fridager uten symptomer. Uansett, det er på tide jeg tar en tur til legen. Det er greit at det er sesong for sykdom, men tre ganger (tre heftige omganger) på tre måneder skurrer litt. Dessuten er jeg konstant slapp og trøtt så en liten sjekk kan ikke skade.

Herregud, dette var et dårlig blogginnlegg.

Jeg skylder på de pottetette bihulene mine.

Legg igjen en kommentar

