Enda et liv reddet

Jeg er sannelig i siget når det kommer til disse livredningene i dyreverdenen. I går var det en spurv som kunne fly lykkelig avgårde (okaj, noe skrekkslagen kanskje..), og i kveld reddet jeg en mus fra en sikker død.

Vi hadde endelig blitt ferdig med varetelling på jobben, som tok lengre tid enn forventet da jeg etter en fin start klarte å rote meg opp i misforståelser og surr (men det er ikke dette jeg skal skrive om), og jeg var klar til å dra hjem da det plutselig står en hel horde med mennesker utenfor garderoben.

En mus hadde kommet seg inn i butikken. Noen kalte den en rotte, men jeg synes den var altfor liten, ren og søt (?) til å være en rotte. Uansett, en uønsket gnager var det i allefall. Jeg meldte meg frivillig til å hjelpe til med å fange musa etter at den var trengt opp i et hjørne (fordi jeg var en av få som ikke var redd for mus/rotte), men da jeg så vannbøtta som stod ved siden av meg fikk jeg mildt sagt hakeslipp.

«Vi må drepe den» ble det sagt. Og joda, slike skadedyr må fjernes fra butikken, men å drukne den?! Neivettuhva! Der slo jeg meg faktisk helt vrang. Skulle de først ta livet av dyret så gjør det humant ved å knekke nakken på den.
«Kan du gjøre det da?» spurte butikksjefen meg.
«Eeeeehhh… jeg?!»
«Vel, du er jo den eneste veterinærstudenten her og vet sikkert hvordan det må gjøres.»

Joda, jeg vet hvordan jeg skal gjøre det teoretisk sett. Men hva hvis den begynner å sprelle? Hva hvis den begynner å pipe skikkelig høyt? Hva hvis den får en form for dødsangst? Hva hvis jeg mister den?! Nei, ikke snakk om at jeg knekker nakken på et friskt, levende (og sprell våkent) dyr. Kunne jeg ta den i halen og slå den i svime først..? Men jeg kunne jo ikke være sikker på at jeg ville oppnå suksess ved første kast, og begynne å dælje løs på denne musa var heller ikke et alternativ. Dilemmadilemmadilemma..!

«Vil du heller slippe den ut?»
«Vel.. kan jeg det?»
«Jada, bare bær den langt, langt unna butikken.»

Wehey! Dét kunne jeg gjøre! Da bar det av sted med musa fanget i en plastikkbøtte, og et par nysgjerrige kollegaer i hælene. Så nå rusler det en mus som ikke er klar over hvor heldig den nettopp har vært, rundt i hagen til rikingene i nabolaget. Det nytter å ha en dyrekjær veterinærstudent tilstede!

10 nye karmapoeng til meg! ;)

2 thoughts on “Enda et liv reddet

    • Takker :) Og det var ganske moro å innse i ettertid at jeg reddet den lille stakkaren (vi bare ignorerer at den sikkert var bærer av en million smittsomme sykdommer og generelt sett er et skadedyr, heh).

Legg igjen en kommentar

