Smaksendringer

En litt pussig bloggtittel, for dette handler ikke om smaksforandringer i den form av for eksempel bivirkning fra en antibiotikakur hvor jeg i tre hele dager gikk rundt og smakte bølgepapp (festlige tider). Derimot handler det om hvordan smaken endrer seg med tiden. Da jeg var liten likte jeg for eksempel sursild. Likte? Jeg elsket sursild, og kunne spise det rett fra glasset. Nå brekker jeg meg bare av tanken. Sursild?! Virkelig? Æsj. Jeg var også en stor fan av loff med smør og sukker på. Igjen kjenner jeg kvalmen stige i brystet mitt. Det er egentlig helt greit at jeg har vokst fra meg disse «matrettene».

Det som ikke er så greit er å vokse fra ting som man egentlig vet er godt, men som man nå såvidt tåler synet av. Melk er en av disse. Jeg vet jo at jeg syntes melk var godt. Noe av det beste du kunne servere meg ved juletider var pepperkaker og et stort glass med iskald melk. Men nå? Du kan ikke få i meg en liten slurk engang. Jeg brekker meg og takler generelt sett ikke melk lenger. Frokostblandinger har jeg måttet gi opp. O’boy og annet sjokoladepulver som du blander ut er også strøket fra lista, for det er fortsatt melk (ferdig fabrikkprodusert sjokomelk går derimot helt fint!).

Poenget med dette blogginnlegget er at jeg befinner meg inne i en merkelig periode smaksmessig sett. Jeg er egentlig kjempekresen, men har nå begynt å like ting jeg tidligere har styrt unna. Nå liker jeg for eksempel løk. Og paprika. Rømme på taco er plutselig kjempegodt, og det samme er rømmedressing på pizza! Jeg liker også squash viser det seg. Tomater er fortsatt ekkelt, men jeg har klart å svelge én bit.

Det må være en eller annen forsinket utvikling jeg står overfor, men utnytter det til det fulle, og forhåpentligvis skal jeg nå klare å like smaken av kaffe ;)

…rart hvordan man bare av å lese teksten kan skjønne at jeg er trøtt og ufokusert.

Legg igjen en kommentar

