Illustrerte innlegg?

Hver gang jeg skriver et blogginnlegg går jeg alltid gjennom ideer for hvordan jeg kan gjøre dem leservennlige. Jeg har ikke veldig mye å gå ut fra, men jeg vet med meg selv at jeg liker illustrasjoner. Det være seg bilder, videoer eller tegninger – bare det er noe som bryter opp teksten litt, slik at det ikke er en eneste stor mølje med tekst. Det funker slik med pensumbøker også. Bare tekst = kjeeeeedelig. Masse fine bilder som bryter opp teksten i fine porsjonsbiter = yay!

Jeg vet, og dere vet sikkert også, at jeg ikke har vært spesielt flink til dette. Men jeg har en enkel forklaring; jeg liker ikke å ta bilder fra nettet via for eksempel Google Image Search. De må være mine egne. Hvilket fører til det problemet at jeg må ta fram kameraet, ta bilde, legge det over på Mac’en, redigere det (nevnte jeg at jeg fortsatt ikke har PhotoShop?), og så legge det ut på bloggen. Mye jobb. Dessuten er det jo ikke alltid jeg har et bra bildeobjekt tilgjengelig, og det passer jo hvertfall ikke å måtte bevege seg utenfor leiligheten for et simpelt blogginnlegg. Nei, da får det heller bare bli tekst.

Men nå har jeg funnet frem det gamle Wacom-tegnebrettet mitt som gjør det mulig for meg å tegne på Mac’en! Og enda bedre; jeg kan leve med Gimp når det kommer til enkle tegninger (til bilderedigering suger den), så null stress.

Jeg innrømmer gjerne at jeg har blitt inspirert av andre bloggere som bruker tegninger for å illustrere poeng. Vi har den brilliante Allie Brosh som har bloggen Hyperbole and a Half, og en annen favoritt er The Oatmeal. Bloggen min kommer aldri til å bli noe i nærheten av disse, men jeg liker ideen og har lyst til å prøve en egen versjon. Jeg ser for eksempel for meg at ferskvareprat-innleggene vil endre seg til det bedre. Kanskje går jeg også tilbake og redigerer et par av de allerede eksisterende innleggene.

Nå skal jeg tegne et par eksempler på hva dere kan vente å se fremover på bloggen, og i mellomtiden kan dere hygge dere med noen av mine personlige favorittinnlegg fra de to bloggene jeg nevnte overfor:

Hyperbole and a Half:

The Oatmeal:

Legg igjen en kommentar

