Små irriterende ting

Jeg kom over et innlegg om såkalte «pet peeves», små ting som irriterer oss, og som med tidligere lister over mine små «quirks» ble jeg på nytt inspirert til å lage min egen liste.

  • Jeg hater grammatiske feil. Alt fra stavefeil, orddelingsfeil, å/og-feil, til feil plassering av komma og punktum. Spesielt reagerer jeg på folk som tar mellomrom før punktum når de skriver elektronisk, slik som dette: «I dag var det fint vær .» Enda bedre blir det med komma: «I dag var det fint vær , og…» – feil, feil, feil! Selvfølgelig er jeg ikke plettfri, og skrivefeil forekommer her og der (gjerne hvis jeg er trøtt eller hvis det går fort i svingene her), men så fort jeg oppdager dem er det rett inn på blogginnlegget for å rette opp feilen.
  • Når vi først er inne på grammatikk og skriving må jeg nevne at jeg ikke kan fordra når voksne folk skriver store og små bokstaver om hverandre som om de var 5 år gamle.
  • Jeg takler ikke å gå bak folk som spaserer i sakte tempo. De er i veien, jeg må forbi, flytt dere! Jeg er litt av et syn når jeg skal bevege meg fra den ene enden av Karl Johan til den andre.
  • Unødvendige bulker og bretter i bøker. Faktisk kommer det bittelitt an på boka. Hvor stor «verdi» den har for meg. Heftet om klinisk undersøkelse på dyr kan bli så bulkete og slitt det bare vil, men får «Lord of the Rings» en rift i seg er det nedenom og hjem..
  • Folk som henger/ser over skuldra mi når jeg skriver/tegner/leser/sminker meg/ordner håret osv. Prestasjonsangst!!
  • Kraner som drypper. Det finnes ikke noe mer irriterende.
  • Blinkende lysstoffrør (du vet, når de synger på siste vers).
  • Folk som hevder at de er eksperter på Harry Potter bare fordi de har sett filmene ørtenhundre ganger. Les alle bøkene, du. kan vi snakke sammen.

Nå kommer jeg i grunn ikke på flere ting, selv om jeg er ganske sikker på at jeg har glemt et par punkter. Ah, jo, en ting som dukket opp i hodet mitt nå; at folk tar ut tøyet mitt fra vaskemaskinen fordi maskinen har rukket å bli ferdig før jeg kommer, selv om det er 10 andre ledige vaskemaskiner. Hva er problemet ditt? Måtte du absolutt ha den maskinen jeg har brukt?! Du kunne ikke ta noen av de 10 andre ledige maskinene?! Møkkamenneske.

Mulig jeg kommer tilbake til dette innlegget og oppdaterer listen, for akkurat nå må jeg seriøst overbevise meg selv om at det er natta og jeg må sove. Klokka er bare halv elleve på kvelden, men krise på jobben har gitt meg den gleden å kunne stå opp halv seks i morgen tidlig. Å jada, jeg har egentlig ferie. Hørte jeg noen som sa «universets største gullstjerne i boka»?

One thought on “Små irriterende ting

  1. Tilbaketråkk: Små quirks « Glimt fra Malenes verden

Legg igjen en kommentar

