All creatures great and small

Jeg nevnte i et tidligere innlegg at jeg ikke leste noe for tiden fordi jeg ikke gjorde annet enn å jobbe. Vel, jeg gjør fortsatt ikke noe annet enn å jobbe, men jeg er litt heldigere denne uka fordi jeg har halve vakter (hvilket betyr at jeg kan sitte oppe til langt på natt uten dårlig samvittighet eller zombietilstander morgenen etter). Derfor har jeg mens jeg venter på at «Shiver» skal dumpe ned i postkassa mi – seriøst Play.com, nå bruker dere lang tid! – plukket fram James Herriots «All creatures great and small» fra bokhylla. Jeg har hatt den boka i flere år, men har aldri før giddet å åpne den. Av en eller annen grunn har det aldri «passet» å lese den. Enten har jeg bare ikke følt for det, eller så har jeg synes den var for tjukk (den er virkelig ikke så tjukk..) til å begynne på sånn tilfeldig. Flere ganger har jeg tenkt at jeg skal lese den. Like mange ganger har jeg slått det fra meg. Gjett om jeg har gått glipp av noe!

Jeg er bare to kapitler inn i boka og kjenner allerede at dette er noe jeg kommer til å kose meg med! Det tok sånn cirka to sider før jeg oppdaget at jeg lo. Høyt. For meg selv. (Halv tre på natta). For de som ikke har hørt om boka før så handler det om veterinæren James Herriot (et pseudonym by the way) og hans historier fra veterinærpraksisen. Jeg er bare halvveis i utdannelsen, men jeg kan levende se for meg hvordan det måtte være å rette opp en feilstilling på en kalv mens bonden stod over deg og roste en annen veterinær opp i skyene. Festlig, festlig. Det er jo også litt lærerikt for min del. Nå vet jeg jo, teoretisk sett, hva man gjør hvis hodet ligger vendt andre veien.

Også er det noe med språket. Du skjønner at dette er skrevet av en brite, og det gjør det bare enda mer stas å lese (jeg er en stor fan av britisk aksent). Jeg hadde en lignende opplevelse med en av pensumbøkene mine; jeg skjønte at teksten var britisk-engelsk og ikke amerikansk-engelsk, og for meg blir teksten mer livlig av den grunn.

Det er ennå to timer til jeg må dra på jobb, og jeg gleder meg til å kunne tilbringe disse to timene sammen med den britiske veterinæren. Til dere gir jeg et lite utdrag som fikk meg til å trekke på smilebåndene i de sene natterstimer.

There was no mention anywhere of the gradual exhaustion, the feeling of futility and the little far-off voice of panic.

My mind went back to that picture in the obstetrics book. A cow standing in the middle of a gleaming floor while a sleek veterinary surgeon in a spotless parturition overall inserted his arm to a polite distance. He was relaxed and smiling, the farmer and his helpers were smiling, even the cow was smiling. There was no dirt or blood or sweat anywhere.

The man in the picture had just finished an excellent lunch and had moved next door to do a bit of calving just for the sheer pleasure of it, as a kind of dessert. He hadn’t crawled shivering from his bed at two o’clock in the morning and bumped over twelve miles of frozen snow, staring sleepily ahead till the lonely farm showed in the headlights. He hadn’t climbed half a mile of white fell-side to the doorless barn where his patient lay.

2 thoughts on “All creatures great and small

  1. Åh – den boka er super! Varm og hyggelig og britisk-morsom. Jeg likte spesielt skildringene av absurd kleine sosiale situasjoner. :D Jeg husker ikke om jeg har lest slutten – kanskje jeg kan låne den av deg når du er ferdig?

    • Helt enig! Jeg er en tredjedel inn i den og jeg synes den er helt herlig (det var faktisk du som anbefalte den til meg også)! Det er svært få bøker som jeg sitter og ler høyt av, men denne er absolutt en av dem. Hehe, ja, det er noen merkelige karakterer som Herriot møter på og jeg kan levende se for meg hvor awkward det hele må ha vært til tider.

      Klart du kan låne den når jeg er ferdig :) Jeg gir lyd!

Legg igjen en kommentar

