Frykt og fobier

Jeg kom over dette innlegget på WordPress sin hovedside da jeg logget ut, og det handler om en person som heter Jamie og vedkommedes 10 fobier. Inspirasjonen traff meg og jeg fikk lyst til å lage min egen liste. Jeg vil nok ikke kalle alle punktene mine for «fobier», men det er generelt ting jeg godt kunne klare meg uten.

  1. Edderkopper; Jeg hater dem (!) og frykten har bare eskalert med alderen, og nå får jeg grøsninger bare av å tenke på dem. Det er noe med alle beina. Noe med uberegneligheten deres. De er bare.. skikkelig, skikkelig ufyselige.
    Edit: Jeg hadde tenkt å legge ved et bilde av en edderkopp som illustrasjon, men jeg klarte det ikke. Så langt har altså arachnofobien min gått. Høh..stas..
  2. Øyne; Ikke misforstå, øyne fascinerer meg. Jeg synes øyne er fine, og jeg elsker å tegne dem. Men jeg har en ta-på-øye-fobi. Jeg takler det bare ikke. Hverken å ta på mitt eget øye eller å se at noen andre tar på sitt øye. Hvis noen skal ta på seg linser må jeg snu meg vekk. Selv når folk klør seg selv i øyet må jeg kikke en annen vei fordi jeg er «redd» for at de skal komme innpå øyet med en negl eller noe. Øyeoperasjoner på TV? Glem det. Og du kan jo bare se for deg hvilket prosjekt det er for meg å få ut et vippehår som har kommet seg innpå øyet (et syn for guder).
  3. Stå på kanten av noe-høydeskrekk; Fly, kikke ut vinduet fra en høy bygning, berg-og-dal-baner og lignende plager meg ikke i det hele tatt. Men det å stå på kanten av noe (fjell, bro, veranda) og ha sånn halvveis fotfeste, ja, da kjenner jeg at det svimler for meg.
  4. Klaustrofobi; Hvis jeg er et sted hvor det er såpass trangt at jeg ikke får flyttet armene mine over hodet eller bøyd beina blir resultatet en smått panisk Malene. Jeg husker den gangen jeg hadde blitt for stor til å krabbe rundt i disse lekestativene i Bø Sommarland og nærmest satt meg fast i en av plastikktubene.
  5. Stikk i hjertet; Jeg skulle veldig gjerne likt å vite hva «stikk i hjertet» kommer av. Hva den fysiologiske bakgrunnen er. For jeg liker ikke at noe som gjør så vondt ikke har noen åpenbar forklaring, i hvertfall når det har med hjerteregionen å gjøre. Generelt akutte smerter hvor jeg tenker alt fra blodpropp til «nå sprakk pulsåren min» er lite hyggelig. Ugh, jeg kan for mye anatomi og fysiologi.
  6. Elektroniske lys i mørket; Jeg vet ikke helt hva det kommer av, men jeg liker ikke disse små lysene til TV’en, konsoller, stereoanlegget osv. når det er mørkt i rommet og jeg skal sove. Det er ikke forstyrrende, det er rett og slett skummelt… av en eller annen merkelig grunn. Og jeg må snu meg den andre veien for ikke å ligge å stirre på dem. Hva jeg forventer at skal skje/ikke skje aner jeg ikke. Når jeg var liten hatet jeg også disse selvlysende stjernene som var klistret i taket mitt.
  7. Trapper med åpning mellom trinnene; Dette er storebroren min sin skyld som syntes det var uhyre festlig å gripe tak i føttene mine da jeg skulle gå ned/opp kjellertrappen. Jeg tror det er en form for monster under senga-frykt. Bare her er det monster under trappa.
  8. Insekter i «flokk»; Flygemaur, maurtue, klynge med babyedderkopper, you name it. Når insekter blir mange kribler det under huden min. Fysj!
  9. Lyn og torden; Sikkert en ganske vanlig frykt blant folk, men for meg gjelder det bare når jeg er hjemme. Er jeg ute, på skolen eller på besøk hos noen, så synes jeg det er kjempespennende og gøy! Virkelig fascinerende. Mens hjemme er jeg livredd og ligger med hodet under dyna for ikke å se lynglimtene.
  10. Sprøyter; Ikke det å se en sprøyte, se andre få sprøtyestikk eller det å faktisk sette en selv (ærlig talt, jeg skal jo bli veterinær!), men det å skulle få sprøyte selv. Det har riktignok bedret seg litt med årene (jeg husker jeg nesten svimet av da jeg skulle få poliomyelittvaksina), men jeg er ikke noen kjempefan av å få nåler stukket i meg. Blodprøver er aller verst fordi de tar så lang tid, og det er synd for jeg har lyst til å kunne bli blodgiver.

Wow, dette var faktisk ikke så lett som jeg trodde! Allerede etter punkt 4 stod jeg fast, og jeg har brukt innmari lang tid på å fullføre dette innlegget. Men der er altså mine 10 ting. Noen som sier seg enige i punktene? Eller er uenige, og tenker at jeg er en skikkelig pingle? ;) Lag gjerne en liste selv også!

6 thoughts on “Frykt og fobier

  1. Takk for at du knytte mitt innlegg! Jeg leste din fobier via Google Translator (og jeg beklager hvis avkastningen oversettelsen er forferdelig.) Din frykt for lys i mørket var mest interessante for meg – det er noe jeg alltid har lagt merke til, men har ikke gitt mye tanke.

    Tilfeldig, har jeg også gjort NaNoWriMo. Gratulerer med etterbehandling! Det er en ganske stor prestasjon! :)

    • You’re very welcome :) And the translation was understandable enough, hehe. A few words here and there were a bit weird, but I guess you can’t trust Google Translator to give a grammatically correct translation from English to Norwegian.
      I believe I’ve had the fear of lights in the dark for as long as I can remember, and I don’t really know (or understand) how it happened. At least I’ve managed to live with it :P

      You’ve done NaNoWriMo too? That’s awesome! How many years have you participated? And what’s your username? Mine’s malene_larsen if you want another writing buddy :)

      Oh, and by the way, you can reply in English ;)

    • I just had to add this; I checked out the translation of my blog post using Google and it literally cracked me up! Hahahah! Oh my god, you must have had a hilarious time trying to figure out what the heck I was supposed to have written. *still laughing*
      I almost feel the urge to make a re-post, this time in English, just to correct all the mistakes Google did (both grammar and making the language better in general) :P

  2. ÅH TAKK OG LOV!!! jeg har selv øyefobi..men kanskje i en verre grad enn den du har der!!! men uansett føler jeg meg ikke så alene lenger!!! Jeg kan å ta på mitt eget øye hvis jeg må..men ellers lar jeg vær. det er forresten noe jeg har lært meg først de siste årene, og jeg er snart 20 liksom… jeg tåler ikke sånne heslige filmer og historier med øyeulykker og sånt, sånn som du sier, TING i øyet. Dette var såklart mye verre dengang jeg var liten. da kastet jeg opp bare noen nevnte noe litt ekkelt, noe som tilslutt gjorde at jeg ble mobbet for fobien min..jeg kan jo ikke for det selv!!. Jeg lurer virkelig på hva som er DIN grunn til at du har denne fobien? skriv gjerne svar innpå MIN blogg slik at jeg får det : D

  3. Tilbaketråkk: Små quirks « Glimt fra Malenes verden

Legg igjen en kommentar

