Ferskvareprat #11; Er’u helt teit eller?

Jeg lo godt da jeg en gang i tida kom over denne stripen til Wulffmorgenthaler, fordi det mer eller mindre er hverdagen min på jobb. Jeg føler riktignok et intenst hat mot setningen «kunden har alltid rett», for nei, kunden har ikke alltid rett. Kunden har svært sjelden rett. Kunden er bare innmari påståelig av seg.

Derfor fryder det meg (kanskje altfor mye) når kunden tar feil. En skikkelig god følelse oppstår inni meg.

Et eksempel er når folk skal ha fisk. «Jeg vil ha 600 gram,» sier de. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg treffer blink hver gang jeg skjærer over et fiskestykke, men etter fire år i ferskvaren (grøss og gru, har det virkelig gått fire år..?) velger jeg å tro at jeg har en viss peiling. Men kunden står på sitt. «Nei, nei, nei, det der er da aaaaltfor lite! Du kan i hvertfall flytte kniven fire centimeter til». Dette sier de med en underliggende tone som hinter om at du som står der i kokkejakke er en komplett idiot. Litt sånn «ærlig talt, skal jeg gjøre jobben din for deg kanskje?» eller «åh, det må være så flaut for deg å bli korrigert av en kunde«. Med årene har jeg lært å bare ignorere dem.

Jeg skjærer over fisken og legger biten til kunden på vekta. Tallene viser 800  gram… og jeg godter meg! Selvfølgelig synes det ikke på meg. Derimot er det ganske tydelig å se på kunden at han/hun har driti seg ut, og de tør sjelden å be meg om å skjære vekk litt igjen (selv om jeg ville gjort det med glede.. ja, litt for å gni det inn også). Så vinn-vinn for meg; mer salg og generell tilfredsstillelse.

One thought on “Ferskvareprat #11; Er’u helt teit eller?

  1. Tilbaketråkk: Ferskvareprat #12; Fru Jeg-finner-alltid-noe-å-klage-på « Glimt fra Malenes verden

Legg igjen en kommentar

