Okseløp

Fra Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3732685.ece

Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å synes synd på disse menneskene som frivillig utsetter seg selv for dette. De kan takke seg selv, enkelt og greit. Faktisk synes jeg det er en helt forferdelig grusom tradisjon; overfor oksene, that is. Folka derimot kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Ta det med ro, det er selvfølgelig ikke noe bra med fatale skader og dødsfall (virkelig ikke!), men jeg gjentar; de gjør dette frivillig. Oksene gjør ikke det.

Så det er sånn det føles å ha fri..?

Jeg har ikke jobbet i dag! Og jeg kjenner at det er ufattelig deilig! Heh, skulle tro at jeg mistrivdes skikkelig på jobb, men neida, det er nok heller mengden jobb det har vært i det siste som er årsaken til jubelen. Uka begynte med nok en lang arbeidsdag som startet halv ti og varte ut til åtte på kvelden. Det gikk helt fint egentlig, men nye åtte timer dagen etter var skikkelig drit.

En annen grunn til at jobb er litt slitsomt om dagen er varmen. Det er helt forjævlig varmt og klamt inne i butikken, og det at jeg må traske rundt i bukse, kokkejakke og lue gjør ikke saken noe bedre. Andre ting som bidrar til misnøyen er varmen fra stekeovnen og varmeskapet, dampen inne på vaskerommet, varer som må legges ut i disk, og generelt løping rundt. Jeg er en vandrende badstu og holder på å krepere.

Uansett, fri i dag, og selv om jeg kanskje ikke har utnytt det til det fulle har det vært deilig med en pause fra stekt kylling, fiskeslo og vonde tresko.