Ferskvareprat #10; Jobb, jobb og atter jobb..

I dag har jeg vært så heldig og tilbragt hele 10 timer på jobb. Å jada, fra ti til åtte. Kjempedeilig.  Med bare ti minutters pause også (bare for å gjøre det enda bedre) – hvor jeg hev i meg en yoghurt, en banan og en sjokolade for å få opp blodsukkeret fordi det faretruende lave nivået fikk meg til å skjelve som et aspeløv. Det er arbeidsdagen sin det. Det var også de eneste minuttene hvor jeg var i en ikke-bevegelig stilling. Sånt liker vi.

Jeg håper noen hører sarkasmen her.

Dessverre er det skuffende lite med «Ferskvareprat»-materiale. Kundene oppfører seg, med fare for å jinxe det, ganske bra om dagen. Det eneste negative jeg kan huske fra dagens uendelige timer, rent kundemessig, er en jålete ung mann som faktisk ba meg om å rense reken han ville smake på. Oh yes.
Han: Kan jeg få smake på en reke?
Jeg: Klart det!
*tar opp en reke og rekker den til han*
Han: Ehm, kan du rense den for meg? *nedlatende tonefall*
Jeg: Øøøøhh…. jo..da..?
Egentlig fikk jeg lyst til å lempe reka i trynet på’n.

Og, jo! Nå husker jeg en kunde til. Ei dame kom for å returnere en fiskefilét (av typen vakuumpakket) som vi hadde satt på tilbud på grunn av kort holdbarhet. Det innebærer at vi setter på en egen etikett fra ferskvaren med endret kilopris. På disse etikettene kommer det også ut en dato for når vi kjørte den ut, og denne datoen står som «pakkedato». Problemet til denne damen var at det nå stod to pakkedatoer på fisken; én på selve pakningen (hvor all annen informasjon også står) og én på etiketten som vi hadde satt på. Og det gikk da bare ikke an! Her var det til og med trusler om å melde oss til mattilsynet fordi det ikke gikk an å vite hva som var pakkedatoen. Nei, denne ville hun ikke ha, og det var bare å bla opp pengene hun skulle ha igjen. Og selvfølgelig måtte jeg passe på å bringe dette videre til sjefen min, for igjen; dette gikk da bare ikke an!

Jeg vet ikke med dere, og jeg kan ikke lovverket for merking av matvarer ut og inn, men man må da ikke være Mensa-medlem for å skjønne at det er pakkedatoen på embalasjen som gjelder og ikke lappen vi har satt på?!

Legg igjen en kommentar

