Konsentrasjonsvansker..!

Denne gangen er det ikke noe elektronisk som har skylden, men heller våre små fiender med åtte bein. Ja, jeg snakker om edderkopper. Disse ufyselige skapningene som forårsaker en stor angstrespons hos meg (se, jeg brukte angst og ikke frykt, fordi frykt er en respons mot en reell fare, mens angst er en respons mot potensiell fare og har noe med forventningene å gjøre – det er dette jeg driver og leser om akkurat nå). Grøøøøøøss! Jeg hater, hater, hater dem!

Men ja, det er en edderkopp på vinduet mitt.. *kremt* jaa.. på utsiden av vinduet mitt, men det gjør det ikke noe lettere! Jeg reagerer bare jeg ser dem på TV, eller på bilder for den saks skyld. Uansett. Jeg har store vanskeligheter med å få konsentrert meg når jeg vet at den trasker rundt på vinduet mitt og lager et nett. Jenta i nabobygget må tro at jeg er fryktelig nysgjerrig siden jeg konstant kaster blikket på vinduet mitt. Skikkelig ekkel er den også.

Jeg er ingen edderkoppspesialist (ikke har jeg tenkt å bli det heller), men jeg har alltid kalt den typen edderkopp som nå har erobret vinduet mitt (det er greit, den kan få det!) for hoppekopp. Nettopp fordi de hopper på deg. Og er lynraske. Og har skikkelig stygg, feit kropp, med tjukke bein og det hele. Ugh! Jeg kjenner jeg klør over hele meg bare av å tenke på det!

Jeg gjorde et lite, men tappert forsøk på å finne ut av hva disse hoppekoppene egentlig heter ved å gå inn på internettsider med oversiktsbilder av Norges edderkopparter.

Det skulle jeg ikke ha gjort.

Nå kribler det bare enda mer i ryggraden min, og det føles som om jeg har hundrevis av små edderkopper på meg.

2 thoughts on “Konsentrasjonsvansker..!

  1. Synes det er rart at så mange er redd for edderkopper. Selv synes jeg faktisk de er koselige. Jeg lærte av mormoren min at det bringer lykke å ha dem i huset, så kanskje det er derfor. Biller og rare insekter jeg ikke vet hva er, er jeg derimot svært skeptisk til – før man vet ordet av det har de kanskje formert seg og spist opp hele huset!

    Ellers er jeg livredd slanger..heldigvis ikke så mange av dem i Norge. Men kanskje i Tanzania? *grøss*

    • Insekter generelt er dårlig nytt for meg i grunn. Tror det bare er humle, fluer og sommerfugler jeg kan tolerere, men ellers bryter jeg lydmuren i et forsøk på å komme meg vekk. Og da spesielt med hensyn til edderkopper. Fysj!

      Slanger derimot! De synes jeg er kjempetøffe! Fascinerende skapninger ;) Så i mitt tilfelle synes jeg det er merkelig at folk er redde for -dem-. Du får trampe hardt i bakken og lage mye lyd når du går ute nede i Tanzania :P

Legg igjen en kommentar

