Ferskvareprat #8; Om tilbud

Det skjer overraskende lite skriveverdig på jobben for tida. I går, som måtte være en av de større handledagene i året siden det var dagen før 1. mai, hvor det var stappet med mennesker i butikken, så var alle i grunn ekstremt blide og hyggelige. Selv når jeg måte løpe som en yoyo mellom delikatessen og fisken (byr alltid på et hvem var først-problem) var alle veldig forståelsesfulle og brukte heller ventetiden på å le med (kanskje av?) meg. Men jeg har da fortsatt historier fra gamledager og her kommer noen som handler om tilbud.

~*~*~*~

Dette gjelder de fleste tilbud, men la oss ta laks som eksempel.
– Jeg ser dere har laks på tilbud.
: Ja, og et godt tilbud også. Halve prisen er ikke verst det!
– Men… ehh… hva er galt med den?
: Galt med den? Det er da ikke noe galt med laksen. Hvorfor skulle det være det?
– Nei, jeg mener, siden den er på tilbud.
Så det at vi har varer på tilbud betyr det samme som at dette er noe gammalt skit som vi vil bli kvitt..? Tro’kke det gitt!
: Den er på tilbud fordi hovedkontoret har bestemt det. Laks er på tilbud hos alle butikkene i kjeden vår.
– Åh.. Så fint da!
Noen ganger overrasker det meg (eller nei, svært lite gjør det lenger når det kommer til kunder) hva enkelte tror om oss, eller dagligvarer generelt. Vi selger da aldri dårlig mat! Har varene gått ut eller blitt dårlige så svinner vi dem og lemper dem i matavfallsdunkene. Vi setter ikke ned prisen og håper på at noen brødhuer kommer og tar det med seg.
Ja, det hender at dersom vi har mange varer av et merke som snart går ut på dato så setter vi det på tilbud, men da står det opplyst om at det er på grunn av dato. Vi er da ikke ute etter å lure dere!

At varer blir satt på tilbud betyr at vi må bytte ut prisetikettene, men en og annen gang hender det at en vare blir glemt i forbifarten, eller at vi ikke har fått kjørt ut alle labels’ene ennå. Uansett, er det noen som legger merke til dette så er det kundene.
– Her er det feil pris. Denne varen er på tilbud, det står i avisa deres!
: Oi, den har vi visst oversett ved et uhell.
– Jammen det går da ikke an! Pris og vare må stemme overens!
: Helt enig i den. Det har bare vært en glipp fra vår side–
– Dette er ikke bra i det hele tatt!
: Nei, jeg vet det, men det fort gjort å gjøre feil. Vi er da bare mennesker vi også, hehe.
– Nei.
Nei..? Nei? Vi er da bare mennesker… nei? Ikke? Så vi i ferskvaren er..hva..krokodiller? Bøfler? Roboter som bare gir deg maten din? Oookay then..


Dette med tilbudsaviser er også et kapittel for seg selv.
– Hvor er kjøttdeigen dere har på tilbud?
: Hmm, jeg tror ikke vi har kjøttdeig på tilbud.
– Jo, det står i avisa deres!
: Jeg tror faktisk ikke det er oss, men vent litt så skal jeg høre.
Jeg sjekker med de andre i ferskvaren som sier det samme; nei, vi har ikke kjøttdeig på tilbud.
Jammen, det står i avisa!!
: Men det kan ikke være oss, det må være–
– Ååårrghh!! Vent litt da, jeg har den med meg!!
Kunden drar opp den sammenbrettede tilbudsavisen og trykker den opp i ansiktet mitt.
SE! Der står det kjøttdeig på tilbud!
: Det der er ikke oss.
– Hva?
: Det der er tilbudsavisa til (butikknavn som ikke er oss).
– Er ikke dette (butikknavn)?! HVOR er jeg da?!
: Du er på (vårt butikknavn), men vi har mange andre fine tilbud da, bare ikke kjøttdeig.
– Ehh.. øh… Det kunne da vel ikke JEG vite!
Og så går hun..!

~*~*~*~

Heh, holdt nesten på å avsløre butikknavnet i den siste historien der. Jeg vet jo at en del av dere som leser bloggen vet hvor jeg jobber, men for dere andre utenforstående så synes jeg det er greit med å holde den «anonym». Butikken jeg jobber i er nemlig et veldig fint sted :)

2 thoughts on “Ferskvareprat #8; Om tilbud

Legg igjen en kommentar

