Ås

Jeg nevte tidligere i et innlegg at jeg i tillegg til fortellingen om lammingsvakta hadde et eget innlegg om Ås å komme med. Til alle dere som måtte bo ute på Ås; no offense. Jeg har ikke noe imot…åsinger? Ås var bare så innmari strake motsetningen til Oslo, det var alt. Ta det med ro, jeg skal da skryte litt også.

Ås er…er…innmari langt ute i gokk! Vi brukte en time på å komme oss dit fra Oslo med bil. Jeg synes Tusenfryd ligger et stykke unna, og vi kjørte forbi det, og enda litt lengre. Veiene oppover dit er ikke noe særlig å skryte av heller, men jeg skal ikke klage siden jeg var passasjer i baksetet.

Da vi kom fram var første prioritet å få handlet litt mat, og til å være et så lite sted skulle det vise seg å være lettere sagt enn gjort; dere har jo ikke annet enn enveiskjøringer og blindgater. Ås sentrum var lite. Knøttlite. Vel, det slår Kvelde «sentrum», men allikevel.. Jeg kan til nød se sjarmen i det. Alle butikkene hadde «Ås» i navnet sitt; Ås Fargerike, Ås Frisør, Bunnpris Ås, Kafé Ås osv., og alt virket veldig intimt. Som om alle som bodde der kjente hverandre. Jeg hadde fått fnatt. Larvik er jo ikke noen gedigen by den heller, men der er det i hvertfall flere ukjente enn kjente.
Også var det det med severdigheter. Det var jo ingenting der. Jeg ser jo bare for meg når veterinærhøgskolen skal flyttes ut til Ås og en del av studentene kanskje må flytte etter (med mindre de vil pendle fra Oslo, 1 time hver vei); de kommer jo ikke til å ha noe å gjøre. Etter en uke i Ås tror jeg du har fått med deg det som er å få med seg. Et annet problem som kanskje vil oppstå ved økt innvandring av studenter; er det boliger nok der? Er det deltidsjobber nok der? Blir spennende å se.

Derimot skal det sies at universitetet var storslått! Hovedbygningene til UMB er slik jeg skulle ønske at NVH så ut. De har den gamle, fine stilen som minner om britiske universiteter, og som gir deg (i hvertfall meg) følelsen av å gå på en høyere utdannelse, at man «skal bli noe». På NVH har vi ett fint bygg (hovedbygget), men det kan ikke måle seg med bildet over, og resten av området består av gamle, kjedelige mursteinsbygg, og det er ikke sjelden jeg får lyst til å minne meg selv på at jeg faktisk går på et studie hvor bare 70 personer kommer inn hvert år, og at jeg etter endt studietid vil være veterinær. Bare fordi bygningene og campus i seg selv ikke skriker det mot meg.

Nuvel.. Vi får nå bare håpe at de nye byggene som NVH skal flytte inn i bygges i den samme sjarmerende stilen, og ikke noe fancyschmancy som liksom skal være nyskapende og moderne.

Legg igjen en kommentar

