Nettserier

Tegneserier på nett. Tegneserier som (ennå) ikke har kommet på trykk i dagsaviser, eller i form av egne hefter (såvidt jeg vet). Nettserier.no har mye rart å by på, men også mye bra. Det burde ikke overraske meg, men jeg synes det er ekstremt høy kvalitet på enkelte serier, og jeg kan ikke la være å lure på hvorfor disse ikke pryder bladhyllene i dagligvaren. Jeg har plukket ut noen favoritter;

Wyyrd – Gard Helset

Hadde jeg skulle laget en egen serie så ville jeg ha ønsket at figurene mine så ut som dette! Stilen er midt i blinken for meg og jeg lar meg sjarmere. De har ingen munn (noe serieskaper Helset spøker med opptil flere ganger), noe som er ypperlig for min del da jeg suger på å tegne munn og nese (med mindre en strek er godtatt). Wyyrd var en av de første jeg la merke til på nettsiden, og har fulgt (les; droppet innom daglig) for å se om det har dukket opp en ny stripe.

Sjofel – Astrid Hansen

At Astrid Hansen kan tegne visste jeg fra før av (det gjorde kanskje dere også hvis dere har fått med dere verkene hennes i Nemi-bladene), og det er kanskje noe av det som fanget oppmerksomheten min først. Så begynte jeg å lese stripene. Og noen ble hekta. Bare ansiktsuttrykkene til karakterene er nok – jeg holder på å daue av Ester i bakgrunnen i siste rute. Hun er ekstremt flink til å få fram ulike ansiktsuttrykk som er veldig troverdige.
Og ja, jeg skulle ønske jeg kunne tegne som henne.

Reveland – Jorunn Hanto Haugse

Faktisk så likte jeg ikke denne serien med det første. Tror det hadde noe å gjøre med tegnestilen. Men når jeg nå ser på den så kan jeg ikke helt skjønne det heller. Merkelig.
Uansett! Jeg synes serien er sjarmerende (mye på grunn av nynorsken, som ikke er plagsom i det hele tatt!) og den får meg til å humre. Få med dere hele denne «flytte hjemmefra, folkehøyskole, date»-tingen. Morsom. Spesielt Serina.

H&M – Hanne Sigbjørnsen

Mange har kanskje fått med seg denne via Dagbladet, hvor den var gjesteserien i juni/juli. Selv om tegningen er litt «uryddig» i blant har jeg falt pladask for karakterene og tegnestilen. Og ikke minst poengene. Hanne Sigbjørnsen får det også til å virke så enkelt å lage tegneseriestriper. Inspirerende, virkelig.

Må si at jeg er ekstremt fornøyd med at jeg klarte å plukke ut én stripe fra hver. Også satser jeg på at linken i/til hver stripe fungerer, men hvis ikke så skjønner dere greia; stripene tilhører tegnerne osv… Sånn.

Og jeg må innrømme at den lille tegnespiren inni meg begynte å rykke litt til – strakk litt på seg etter flere år i dvale. Me får no sjå.